Verovinkkejä yrittäjälle

Yrittäjän ja yrityksen verovuosi 2022 – mitä on hyvä tietää?

Puolison omistuksessa olevien koneiden ja laitteiden käyttö yritystoiminnassa

Voit luovuttaa puolisosi liike- tai ammattitoiminnan käyttöön esim. auton tai kiinteistön ja periä käypää vuokraa sen käytöstä. Vuokratulo on verotuksessa pääomatuloa ja tuloa vastaava meno on vähennettävissä puolisosi liike- tai ammattitoiminnan menona, kun auto tai kiinteistö on elinkeinotoiminnan käytössä.

Mikäli omistuksessasi oleva liikekiinteistö on kirjattu puolisosi harjoittamaan liike- tai ammattitoiminnan kirjanpitoon, osallistut näiltä osin puolisosi harjoittamaan elinkeinotoimintaan. Sinulle voidaan jakaa nettovarallisuusosuutesi mukainen osuus puolisosi liike- tai ammattitoiminnan verotettavan yritystulon pääomatulo-osuudesta. Mikäli et työskentele puolisosi elinkeinotoiminnan tehtävissä, yritystulon ansiotulo-osuus verotetaan kokonaan vain puolisollasi.

Ja jos omistamasi kiinteistö on viety puolisosi harjoittaman liike- tai ammattitoiminnan kirjanpitoon, liike- tai ammattitoiminnan tuloksenlaskennassa puolisosi voi tehdä verotuksessa poiston rakennuksen hankintamenon osalta.