PHT-opas

Tästä oppaasta saat tärkeimmät tiedot PHT-tentistä ja PHT-pätevyyden ylläpidosta.

PHT-opas

Mikä PHT?

PHT on Tili-instituuttisäätiön järjestämä palkkahallinnon asiantuntijatutkinto. PHT-tutkinto on myös merkki palkka- ja henkilöstöhallinnon alan laaja-alaisesta osaamisesta.

PHT kertoo korkeasta palkkahallinnon osaamisen tasosta. PHT-tutkinto antaa myös eväitä edetä työelämässä: PHT-asiantuntijoille tarjotaan mielenkiintoisia ja haasteellisia työtehtäviä. Heillä on myös keskimäärin parempi palkka kuin muilla talous- ja palkkahallinnon ammattilaisilla.

Suomessa on tällä hetkellä noin 700 PHT-tutkinnon suorittanutta henkilöä, jotka voivat käyttää nimensä yhteydessä nimitystä PHT-asiantuntija tai lyhennettä PHT.

Palkkahallinnon palveluja tuottava yritys voi hakea Taloushallintoliiton jäseneksi, jos heillä on PHT-tutkinnon tai muun tuotettavan palvelun mukaisen asiantuntijatutkinnon suorittanut vastuuhenkilö.

Miten suoritan PHT-tutkinnon?

Sinut voidaan hyväksyä suorittamaan PHT-tutkintoa, jos sinulla on riittävä taloushallinnon koulutus ja usean vuoden käytännön kokemus palkka- ja henkilöstöhallinnosta. Lisätietoa hyväksymisvaatimuksista saat täältä.

PHT-tutkintoon kuuluva tentti järjestetään vuosittain syyskuussa. Lisätietoa saat täältä.

Mitä PHT-tentin jälkeen?

Kun olet läpäissyt PHT-tentin, voit jatkaa PHT-pätevyyttäsi säännöllisesti kouluttautumalla ja toimimalla palkka- tai henkilöstöhallinnon tehtävissä. Jotta PHT-pätevyytesi pysyy voimassa, sinun pitää raportoida kouluttautumisestasi ja työtehtävistäsi kolmen vuoden välein Tili-instituuttisäätiölle. Lue lisää PHT-ylläpidosta täältä.

PHT-pätevyyden ylläpidosta laskutetaan vuosittain 75 euroa (ei sisällä alvia). Ylläpitomaksu laskutetaan keväisin.

Mitä sähköinen PHT-tentti tarkoittaa?

Katso lyhyt infotallenne, jossa kerromme, mitä kaikkea sähköinen tentti tarkoittaa ja miten siihen on paras valmistautua (kesto n. 30 min).

Uusimmat artikkelit: PHT

16.01.2019 Uratarina
Testi ja etappi eteenpäin
Fredrik Lönnqvist oli viimeisimmän KLT-tentin paras ja Anton Nurmiainen PHT-tentin priimus. Tutkinnot merkitsivät molemmille oman osaamisen testaamista ja yhtä etappia jatkuvan oppimisen virrassa.
18.10.2017
PHT-koulutus on vaivansa väärti
Kun edellinen Taloushallintoliiton järjestämä PHT-koulutusohjelma alkoi, päätettiin Kunnan Taitoassa ottaa PHT-koulutusohjelma henkilöstön kouluttautumissuunnitelmaan.