Tietoa Taloushallintoliitosta

Olemme taloushallintoalan edunvalvoja, kehittäjä ja kouluttaja. Tiedämme mitä pitää tietää.
Vaihtoehtoinen teksti

Tarinamme

Taloushallintoliitto on perustamisestaan, vuodesta 1968 lähtien ollut alansa väsymätön edunvalvoja ja kehittäjä. Tarjoamme tietoa ja näköaloja. Kehitämme yksilöiden ja yritysten ammattitaitoa. Autamme, tuemme ja koulutamme.

Yhdistämme koko taloushallintoalaa, opiskelijoista ja oppilaitoksista alan ammattilaisiin, yrityksiin ja yhteisöihin. Tarjoamme kiinnostavat ja relevantit verkostot.

Alamme hyvinvointi on riippuvainen jäsentemme motivaatiosta, ammattitaidosta ja kilpailukyvystä. Siksi haluamme varmistaa taloushallintoalan ammattilaisten osaamisen – nyt ja tulevaisuudessa.

Asiakaslupauksemme

Taloushallintoliitto kehittää osaamistasi ja tarjoaa työkalut tulevaisuuteen.

Alan yhteen kokoavana voimana pidämme huolen siitä, että olet osa kasvavaa ja hyvinvoivaa suomalaisten taloushallinnon ammattilaisten verkostoamme. Tiedämme mitä pitää tietää. Kaikki työ perustuu osaaviin ja motivoituneisiin ammattilaisiin sekä yrityksiin.

Tili-instituuttisäätiö

Taloushallintoliiton yhteydessä toimiva Tili-instituuttisäätiö vastaa taloushallinnon pätevyyksistä: KLT-tutkinnosta, PHT-tutkinnosta ja TNT-tutkinnosta. Se järjestää myös Junior KLT ja Junior PHT -tasotestejä. Säätiössä keskustellaan toimialaa muokkaavista osaamis- ja pätevyysvaatimuksista sekä hyväksytään alan tutkinnot ja pätevyydet. Säätiössä toimivat asiantuntijat takaavat osaltaan tutkintojen arvostuksen ja luotettavuuden säilymisen sekä laadun kehittymisen.

Pohjoismainen yhteistyö

Taloushallintoliitto kuuluu Nordic Accountant Federation (NAF) järjestöön, jossa ovat mukana tilitoimistojen toimialajärjestöt Suomen lisäksi Norjasta (Regnskap Norge), Ruotsista (Srf konsulterna) ja Tanskasta (Cereda). Yhteistyön tarkoituksena on jakaa ja välittää tietoa alan pohjoismaisesta tilanteesta ja auktorisoiduista alan toimijoista.

Yhdistyksen säännöt

Suomen Taloushallintoliitto ry:n säännöt on hyväksytty 27.10.2022 ja 7.6.2022 yhdistyksen kokouksissa. Rekisteröity PRH:n yhdistysrekisteriin 8.3.2021.

Tunnusluvut

• Taloushallintoliiton jäseninä on vajaat 600 auktorisoitua taloushallinnon palveluyritystä, 25 talousosastoa, 30 oppilaitosta ja 50 kaupallista yhteistyöjäsentä
  • Jäsenyrityksissä on keskimäärin yhdeksän henkilöä
  • Yli puolet suomalaisista yrityksistä käyttää Taloushallintoliittoon kuuluvaa tilitoimistoa
  • Jäsenemme tekevät 3/4 alan liikevaihdosta
  • Miljoona suomalaista saa joka kuukausi palkkansa jäsentoimiston laskemana
  • Jäsentoimistoissamme työskentelee noin 14 400 henkilöä

Viestintä ja vaikuttavuus

• Annamme henkilökohtaista jäsenneuvontaa noin 1 400 kertaa vuodessa
  • Viestintämme tavoittaa vuodessa yli 200 000 henkilöä
  • Olemme mukana 40 viranomaishankkeessa vuosittain
  • Taloushallintoliiton yhteydessä toimiva Tili-instituuttisäätiö ylläpitää alan arvostettuja asiantuntijapätevyyksiä.
  • Suomessa on 3 200 KLT-tutkinnon suorittanutta taloushallinnon asiantuntijaa, yli 700 PHT-tutkinnon suorittanutta palkkahallinnon asiantuntijaa ja noin 60 TNT-pätevyyden suorittanutta asiantuntijaa.

Taloushallinnon verkosto

Tarjoamme kiinnostavat ja relevantit verkostot sekä sinulle että yrityksellesi.

Taloushallinnon koulutukset ja tapahtumat

• Olemme Suomen suurin taloushallinnon kouluttaja
  • Järjestämme 210 koulutustilaisuutta vuodessa
  • Koulutuksiin osallistuu 5 000 osallistujaa vuodessa

Taloushallinnon Tilisanomat

• Julkaisemme alan suurinta ammattilehteä, Tilisanomia
  • Tilisanomat-lehti tavoittaa yli 27 000 lukijaa
  • Verkkolehdestä löytyy artikkeleita yli 20 vuoden ajalta

Taloushallinnon auktorisointi

• Auktorisoimme taloushallintopalveluita tarjoavia yrityksiä
  • Taloushallinnon auktorisointi on tärkeä etappi ja se merkitsee ennen kaikkea parempia mahdollisuuksia toimia taloushallinnon palveluntarjoajana luotettavasti ja laadukkaasti

Taloushallinnon pätevyydet

Tili-instituuttisäätiö ylläpitää alan arvostettuja asiantuntijapätevyyksiä. Lue lisää KLT- PHT- ja TNT-tutkinnoista.

Taloushallinnon oppilaitosyhteistyö

Kokoamme alan yritykset ja oppilaitokset yhteen pohtimaan alan tulevaisuutta ja houkuttelevuutta.

Taloushallinnon jäsenpalvelut

Jäsenemme saavat rahanarvoisia etuja ja ovat mukana rakentamassa tulevaisuuden taloushallintoalaa.

Tutustu henkilökuntaamme

Asiakaspalvelumme auttaa sinua askarruttavissa kysymyksissä.

Uusimmat taloushallinnon uutiset Kanavalla:

Valtio ottaa vaiheittain käyttöön Peppol-tilausprosessin – tärkeää tietoa tilitoimistojen asiakasyrityksille
Valtio ottaa 1. huhtikuuta 2024 alkaen vaiheittain käyttöön Peppol-hankintasanomat. Harva tilitoimisto tuottaa palvelua valtionhallinnon yksiköille, mutta sitäkin useammalle tilitoimiston asiakasyritykselle yksi tai useampi valtionhallinnon yksikkö voi olla tärkeä asiakas. Lue tästä artikkelista, mitä uudistuksesta on hyvä tietää.

Tilaa Taloushallintoliiton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat taloushallintoalaa koskevan uusimman tiedon ensimmäisten joukossa suoraan sähköpostiisi. Lisäksi saat tiedon esimerkiksi uusimmista koulutuksistamme ja tapahtumistamme. Lähetämme uutiskirjeen sinulle noin kerran viikossa.