Alan parasta koulutusta

TNT – uusi pätevyys talouden suunnittelun ja neuvontapalveluiden ammattilaisille

Tili-instituuttisäätiön tulevalla TNT-pätevyydellä voi osoittaa osaamisensa talouden suunnittelun ja yritysneuvontapalveluiden tehtävissä. Tuloillaan oleva pätevyys vastaa taloushallintoalan uusiutuviin ja laajeneviin osaamistarpeisiin.

Taloushallintoalalla vahvan jalan­sijan saaneiden KLT- ja PHT-pätevyyksien rinnalle on tulossa TNT-pätevyys (talouden suunnittelun ja yritysneuvontapalveluiden tutkinto). Taloushallintoliiton koulutusjohtaja Juha Sihvosen mukaan pätevyys on suunnattu niille asiantuntijoille, jotka ­haluavat osoittaa erikoisosaamisensa talouden suunnittelussa ja konsultointityössä.

– Taloushallintoala muuttuu vauhdilla. Manuaalisen työn vähentyessä alan asiantuntijoille jää yhä enemmän aikaa asiakkaiden konsultointiin ja neuvontaan. Tällaista konsultoivaa työtä tekeville ammattilaisille ei ole aiemmin ollut tarjolla pätevyyttä. Halusimmekin synnyttää ”laatuleiman”, jolla tämä ammattikunta voi osoittaa oman osaamistasonsa. Vastaavat pätevyydet ovat olleet nousussa jo muualla maailmassa, naapurimaista esimerkiksi Norjassa, Sihvonen kertoo.

Ensimmäinen TNT-tentti ensi keväänä

Tili-instituuttisäätiön suunnitelmissa on toteuttaa ensimmäinen TNT-tentti keväällä 2022. Sihvosen ja Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkaupin mukaan tentin rakennetta ja sisältöjä suunnitellaan parhaillaan.

– Sisältöjä ei ole vielä lyöty lukkoon. Tentillä halutaan kuitenkin mitata osaamista muun muassa sisäisen laskennan, talouden suunnittelun, projektinhallinnan, tiedolla johtamisen sekä yritystoiminnan muutostilanteiden osa-alueilla. Osa teemoista on laaja-alaisesti liiketoimintaan liittyviä, mutta tentissä korostuu talousosaamisen rooli, Sihvonen sanoo.

Lahdenkaupin mukaan TNT-tenttiin osallistuminen asettuu hinnaltaan samalle tasolle KLT- ja PHT-tenttimaksujen kanssa. Tänä vuonna KLT- ja PHT-tentteihin osallistuminen maksaa 245 ­euroa, ja pätevyyden ylläpidon vuosikustannus on 75 ­euroa.

Valmennuksia tulossa

TNT-tentin tutkintovaatimuksia ei ole vielä julkaistu. Sihvonen ja Lahdenkauppi kuitenkin painottavat, että tentin suorittaminen hyväksytysti edellyttää vahvaa ja laaja-alaista osaamista talouden suunnittelusta ja neuvontatyöstä. Tutkintoon tarvittava osaaminen on voinut karttua opintojen tai työtehtävien kautta.

Tentin suorittaminen hyväksytysti edellyttää vahvaa ja laaja-alaista osaamista talouden suunnittelusta ja neuvontatyöstä.

Sopiva tausta voi olla esimerkiksi yliopistotutkinto tai taloushallinnon YAMK- tai AMK-tutkinto yhdistettynä talouden suunnittelu- ja konsultointi­tehtävistä saatuun työkokemukseen. Esimerkiksi talouspäällikön, tilitoimistojohdon, vaativan asiakas­vastuullisen kirjanpito- ja neuvontatyön, controllerin tai liiketoimintakonsultin toimenkuvat tuovat soveltuvaa osaamispohjaa.

– Loppuvuodesta ja ensi keväänä Taloushallinto­liitto alkaa järjestää TNT-tenttiin valmistautuville suunnattuja valmennuksia. Myös TNT-pätevyyden ylläpitoon sopivia koulutuksia on jo nyt tarjolla ja tulossa lisää. Nykyisistä koulutuksistamme esimerkiksi 1,5 vuotta kestävä Business Advisor -valmennusohjelma sekä sisäisen laskennan kurssitarjonta perehdyttävät osaltaan TNT-tentin tematiikkaan. Lisäksi esimerkiksi ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen avoimista opintojaksoista ja erikoistumisohjelmista voi löytyä hyviä koulutusvaihtoehtoja tarvittavan osaamisen kartuttamiseen, Sihvonen kertoo.

Teksti: Tuomas Lehtonen
Julkaistu Tilisanomien koulutusliitteessä

TNT-todistustenjakotilaisuus
Betonilaatta, matonkutoja ja amor eli kolme näkökulmaa taloushallinnon tulevaisuuden osaamiseen
Minkälaisia taitoja taloushallinnossa tarvitaan tulevaisuudessa? Mihin ala menee ja minkälainen työntekijä alalla pärjää? Yrittäjä, Tili-instituuttisäätiön hallituksen varapuheenjohtaja ja työelämätaitojen asiantuntija Juha Leviäkangas tarjoilee kolme näkökulmaa taloushallinnon tulevaisuuteen.
”Kirjanpitäjän pitää ymmärtää nykyistä paremmin asiakkaan tarpeita”
Teemu Toljanderin mukaan taloushallinnon ammattilaiset ja varsinkin kirjanpitäjät tarvitsevat työhönsä lisää rohkeutta. Kirjanpitäjien pitäisi nykyistä paremmin tuntea asiakkaan liiketoimintaa ja liiketoiminnan tarpeita. Ymmärrys pitää yhdistää lukuihin, jotka taloushallinnon ammattilaiset osaavat.
11.07.2022 Uratarina
Datan käsittelijästä datan ymmärtäjäksi
Teen tuhannen palan talouspalapeliä asiakasyritysten kanssa. Voisi sanoa, että etsin heille päivittäin rahaa. Se tarkoittaa työtä muun muassa myyntikatteiden, laskutusten ja ennusteiden parissa, kiteyttää Ulla Soikkeli työtehtäviään.