”Kirjanpitäjän pitää ymmärtää nykyistä paremmin asiakkaan tarpeita”

Tätä mieltä on vuoden 2023 TNT-tentin parhaat kokonaispisteet saanut HLB Tietotilin Teemu Toljander. Toljander on yhdistänyt urallaan taloushallinnon erilaiset työt, asiakastyön ja myyntityön kokonaisuudeksi, jollainen pitäisi hänen mielestään olla jokaisella tulevaisuuden taloushallinnon ammattilaisella.

Teemu Toljanderin mukaan taloushallinnon ammattilaiset ja varsinkin kirjanpitäjät tarvitsevat työhönsä lisää rohkeutta. Kirjanpitäjien pitäisi nykyistä paremmin tuntea asiakkaan liiketoimintaa ja liiketoiminnan tarpeita. Ymmärrys pitää yhdistää lukuihin, jotka taloushallinnon ammattilaiset osaavat. Automaation painoarvo työssä kasvaa koko ajan ja rutiinitöitä poistuu myös tekoälyn kehittymisen kautta.

Syysseminaari katsoo tulevaisuuteen

Vuoden 2023 TNT-pätevyydet jaetaan Taloushallintoliiton Syysseminaarissa Helsingissä 26. lokakuuta. Syysseminaari katsoo rohkeasti taloushallintoalan tulevaisuuteen. Päivä pitää sisällään TNT-palkitsemisen lisäksi herätteleviä puheenvuoroja alan osaamisesta ja osaamistarpeista.

Syysseminaarin koko ohjelman ja ilmoittautumisen löydät täältä.

”Jokaisen ammattilaisen pitäisi herätä alan konsultoivien palvelujen tarpeeseen ja panostaa omaan tulevaisuuden osaamiseensa, jotta työllistyy alalla jatkossakin. Mielestäni tilitoimistojen sisältä pitäisi lähteä sellainen herättelevä vaikutus asiakkaiden suuntaan, koska useimmiten asiakkaat eivät välttämättä edes tiedä, että tilitoimisto voisi tarjota konsultointia. Näitä pitää osata myydä”, Toljander sanoo.

Asiakkaan luottamus pitää saavuttaa

Kyse ei ole kirjanpitäjien tai palkanlaskijoiden osaamisesta tai osaamiseen puutteesta. Kyse on Toljanderin mukaan nimenomaan rohkeudesta ja uudenlaisen ajattelutavan omaksumisesta. Kirjanpitäjän myyntiosaamisen kasvattamisen lisäksi Toljanderin mukaan asiakkaalle pitää antaa aikaa ja antaa asiakkaankin kertoa vapaasti, mitä palveluja hän ehkä kaipaisi. Toljanderille luonnollinen tapa on ollut käydä asiakkaan kanssa vaikka lounaalla ja keskustella niitä näitä asiakkaan liiketoiminnasta.

”Tällaisen vapaamuotoisen tapaamisen kautta asiakkaan luottamus on kasvanut. Keskustelu on saattanut johtaa siihen, että asiakas alkaa kertoa omia tarpeitaan. Saatetaan kysyä, että nyt olisi ehkä tarvetta holding-yhtiölle tai että voitaisiinko katsoa hinnoittelua tai tehdä kilpailija-analyysia. Joskus asiakas kysyy myös suoraan, että mitä minun nyt tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?”

Vapaamuotoiset asiakastapaamiset ovat johtaneet erilaisiin toimeksiantoihin, joihin Toljander on tarttunut mielellään. Kun luottamus asiakkaan ja taloushallinnon välillä on saavutettu, kirjanpitäjä voi jopa vähän haastaa asiakastaan.

Teemu Toljander

”Tuskin asiakas siitä nokkiinsa ottaa, jos kirjanpitäjä kysyy enemmän, että miten menee yrityksellä ja miltä tulevaisuus näyttää firman liiketoiminnan kannalta. Ei keskustelun tarvitse edes olla mitään rakettitiedettä, pitää vain ymmärtää yrityksen liiketoimintaa ja uskaltaa ottaa siihen kantaa. Auttaa asiakasta. Tätä kautta asiakkaalle voi syntyä myös erilaisten lisäpalvelujen tarvetta.”

TNT on tulevaisuuden töiden tae

Toljander valmistui kauppatieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2015. Jo opiskelujen ohella tie vei kirjapitäjän töihin. Kirjanpidon ja laskennan parista Toljander vaihtoi muutamaksi vuodeksi controllerin tehtäviin ja ohjelmistomyynnin pariin. Nykyinen tehtävä HLB Tietotilin toimistonjohtajana sisältää monenlaisia tehtäviä: sisäistä laskentaa, verotusta, konsultointia, myyntiä, yritysjärjestelyjä sekä henkilöstön johtamista.

TNT-pätevyydestä Toljander innostui kollegan kautta. Toljanderin mukaan omassa työssä korostuu tällä hetkellä TNT-tutkinnossa opitut asiat. TNT tuntui näin ollen itselle sopivalta pätevyydeltä.

”TNT ohjaa ajattelua konsultoivampaan suuntaan ja tutkinto on mielestäni erittäin kattava. Tämä on hyvä keino panostaa tulevaisuuden osaamiseen.”

Vuoden 2023 TNT-todistukset jaetaan Taloushallintoliiton Syysseminaarissa Helsingissä 26. lokakuuta. Syysseminaari katsoo rohkeasti taloushallintoalan tulevaisuuteen. Päivä pitää sisällään TNT-palkitsemisen lisäksi herätteleviä puheenvuoroja alan osaamisesta ja osaamistarpeista.

Syysseminaarin koko ohjelman ja ilmoittautumisen löydät täältä.