Muutoksia pätevyyksien ylläpitovaatimuksiin – yritysrahoitus mukaan KLT-osaamiseen

Tili-instituuttisäätiön hallitus on muuttanut KLT- ja PHT-pätevyyksien ylläpitokoulutusvaatimuksia. Sääntömuutoksia tehtiin myös uusimman TNT-pätevyyden sääntöihin. Jatkossa KLT-tutkinnon ylläpitona ydinosaamisalueen koulutukseen hyväksytään myös yritysrahoituksen koulutus. Lisäksi laajennettiin pätevyyksien “muu osaamisalue” -kohtaan hyväksyttäviä koulutuksia.

KLT-pätevyyden muuhun osaamisalueeseen hyväksytään jatkossa palkka- ja henkilöstöhallinnon koulutuksia:

• Palkkahallinto
  • Henkilöstöhallinto
  • Työlainsäädäntö ja muut alan säännökset

PHT-pätevyyden muuhun osaamisalueeseen hyväksytään jatkossa taloushallinnon koulutuksia:

• Kirjanpito ja tilinpäätös
  • Verotus ja yritysjuridiikka
  • Sisäinen laskenta, talousohjaus ja yritysneuvonta

Pätevyyksien ylläpitokoulutuksen vaatimusten muuttamisella halutaan vastata ennen kaikkea alan osaamisvaatimusten muutoksiin. “Koulutukseen panostaminen kasvattaa jokaisen asiantuntijan osaamispääomaa, mikä on hyvä valttikortti alan työmarkkinoilla”, jäsenyyksistä ja pätevyyksistä vastaava johtaja Ari Lahdenkauppi sanoo.

KLT-​, PHT- tai TNT-asiantuntijan pitää kolmivuotisen raportointikauden aikana osallistua vähintään kahdeksan (8) koulutuspäivän ajan asiantuntijakoulutukseen. Yksi koulutuspäivä vastaa kuuden (6) tunnin opiskelua. Ylläpitokoulutukseksi hyväksytään koulutus, joka tukee asiantuntijan kehittymistä nykyisissä työtehtävissä ja on osa henkilön omaa kehittymissuunnitelmaa.

Pätevyyksien ylläpitovaatimusten muutoksista päätettiin Tili-instituuttisäätiön hallituksen kokouksissa syyskuun 18. päivä ja marraskuun 16. päivä.

Uusi raportointialusta

KLT- ja PHT-pätevyyksien uusi raportointityökalu otetaan käyttöön joulukuussa.

Lähetämme KLT- ja PHT-asiantuntijoille tarkat ohjeet uuden raportointityökalun käyttöön ja täydennämme ohjeet myös verkkosivuille.

Näin ylläpidän pätevyyksiäni: