Taloushallinnon ulkoistustutkimus: Viidennes ulkoistaneista valmis vaihtamaan palveluntarjoajaa

Tänä keväänä toteuttamamme talous- ja palkkahallinnon ulkoistustutkimuksen perusteella ulkoistamisen määrä kasvaa tulevaisuudessa lähes varmuudella. Taloushallintonsa jo ulkoistaneista yrityksistä ja kunnista noin viidesosa olisi valmis vaihtamaan nykyistä palveluntarjoajaansa.

Kolme neljäsosaa yrityksistä on jo ulkoistanut taloushallintonsa joko osittain tai kokonaan.

Kuntapuolella iso ulkoistuksiin vaikuttava tekijä on hyvinvointialueiden käynnistyminen ja sen myötä kunnilta hyvinvointialueille siirtyvien tehtävien uudelleenjärjestely.

”Ulkoistetuilta palveluilta kaivataan nykyistä enemmän konsultoivaa otetta, proaktiivisuutta asiakkaan ongelmien ratkaisemisessa ja sähköisiä palveluja”, Taloushallintoliiton Juha Sihvonen kertoi Syysseminaarissa Tampereella lokakuun lopussa.

Sihvosen mukaan ulkoistusta suunnittelevat yritykset ja kunnat toivovat myös palveluntarjoajien verkkosivuilta nykyistä parempaa informaatiota. Useimmiten sopivinta palveluntarjoajaa lähdetään etsimään Googlen kautta. Tutkimukseen osallistuneiden päättäjien mukaan palveluntuottajien verkkosivuilta on usein vaikea löytää ulkoistuksen kannalta tärkeitä tietoja.

Entä miksi ei ulkoisteta?

Kaikki yritykset tai kunnat eivät halua tai aio ulkoistaa talous- ja palkkahallintoaan. Syitä on useita. Monet kuntapäättäjät perustelevat talous- ja palkkahallinnon tuottamista itse esimerkiksi sillä, että työpaikat pysyvät kunnassa. Tätä mieltä on jopa 78 prosenttia kuntavastaajista. Yrityspäättäjistä 59 prosenttia toteaa, että sisäinen taloushallinto on tehokas ja tuottaa laatua.

Klikkaa kuva suuremmaksi

• Taloushallintoliitto teki ulkoistustutkimuksen nyt ensimmäistä kertaa, jatkossa tutkimus toistetaan määräajoin
  • Kysely oli avoinna maalis–toukokuussa ja haastattelut tehtiin elokuussa 2022
  • Tutkimukseen vastasi 1 088 päättäjää yrityksistä ja 37 kuntapäättäjää. Tämän lisäksi 50 päättäjää osallistui haastattelututkimukseen

”Laatu on tietenkin osin subjektiivinen käsite, mutta laadukas taloushallinto tarkoittaa muun muassa täsmällisyyttä, tarkkuutta ja hyvää viestintää asiakkaan ja yrityksen välillä. Moni palvelunsa itse tuottavat yritys tai kunta toteaa myös, että heillä on huonoja kokemuksia palvelujen ulkoistamisesta. Ulkoistetun palvelun tuottavan yrityksen on siis syytä kiinnittää huomiota palvelunsa laatuun – eli käytännössä asiakaskokemukseen”, Sihvonen toteaa.

Toisaalta lähes puolet (49 prosenttia) vastanneista yrityspäättäjistä toteaa, että talous- ja palkkahallinnon laatu on ollut juuri tärkein syy palvelujen ulkoistamiseen.

”Taloushallinnon palvelutoimiala on kokonaisuudessaan sellaiset 1,2 miljardia ja siitä viidesosa harkitsee palveluntarjoajan vaihtamista. Lisäksi yksi neljäsosa ei ole vielä ulkoistanut”, Sihvonen kannusti taloushallinnon yrittäjiä Syysseminaarissa.

Tilaa ulkoistamisen työpaja

Voit tilata yrityksellesi Teams- tai lähitapaamisena työpajan, jossa käymme ulkoistustutkimuksen tuloksia tarkemmin läpi, nostamme esiin kehittämiskohteita ja annamme yrityksellenne toimenpideohjeita.

Kysy työpajasta lisää Juha Sihvoselta

Taloushallinnon tutkimukset
Toteutamme säännöllisesti jäseniä ja alaa kiinnostavia kyselyitä ja tutkimuksia osana edunvalvontaamme.