Laadimme muistilistan arvonlisäverokannan noston toimenpiteistä

Syyskuun alussa voimaantuleva yleisen arvonlisäverokannan korotus 25,5 prosenttiin tulee yrityksille ja tilitoimistoille hoidettavaksi varsin pienellä varoitusajalla. Laadimme tilitoimistoille ja talousosastoille tarkastuslistan siitä, mitä kaikkia toimenpiteitä uudistuksen läpivientiin liittyy. Tarkastuslistassa on huomioitu esimerkiksi hinnoitteluun, sopimuksiin, lomakkeisiin, ohjelmistoihin ja ohjelmistojen välisiin rajapintoihin liittyviä tehtäviä.

Viimeisestä yleisen arvonlisäverokannan korotuksesta vuonna 2013 on yli kymmenen vuotta. Monen kokeneen ammattilaisen täytyy palauttaa asiat mieleensä ja moni nuorempi on uuden opettelun äärellä. Maailma on muuttunut vuodesta 2013. Nyt yhä pienemmillä yrityksillä ja niiden tilitoimistoilla on käytössään ohjelmistojen välisiä integraatioita. Yksittäisten ohjelmistojen arvonlisäverokäsittelyn sijaan pitääkin hallita eri ohjelmistojen muodostamia kokonaisuuksia arvonlisäverokäsittelyineen.

Tarkistuslista uudistuksen läpivientiin

Laadimme tilitoimistoille ja talousosastoille tarkastuslistan siitä, mitä kaikkia toimenpiteitä uudistuksen läpivientiin liittyy. Tarkastuslistassa on huomioitu esimerkiksi hinnoitteluun, sopimuksiin, lomakkeisiin, ohjelmistoihin ja ohjelmistojen välisiin rajapintoihin liittyviä tehtäviä. Liitteenä myös dokumenttipohja, jota voi hyödyntää kun selvitätte ja kirjaatte ylös ohjelmistojennne ja niiden välisten liittymien alv-käsittelyt muutosta varten.

Tärkeää tietoa Tilisanomissa

Tilisanomiin on julkaistu kesäkuun aikana useita tärkeitä verkkoartikkeleita arvonlisäverokannan muutoksen vaikutuksista taloushallintoon. Artikkelit ovat asian tärkeyden vuoksi vapaasti luettavissa Tilisanomien sivuilla. Näihin kannattaa ehdottomasti tutustua!

Arvonlisäveron yleinen verokanta nousee
Arvonlisäveroasiantuntija Petri Salomaa käsittelee verkkoartikkelissaan arvonlisäverokannan nousuun liittyviä käytännön kysymyksiä.

Arvonlisä­veron yleisen vero­kannan korotuksen voimaantulo­periaatteet
Petri Salomaan erinomaisessa koulutuksessa 14. kesäkuuta käsiteltiin voimaantuloon liittyviä käytännön kysymyksiä. Luonnollisesti koulutuksessa heräsi jatkokysymyksiä, joihin Salomaa vastaa tässä artikkelissa.

Arvonlisävero­muutoksen implementointi ohjelmistoihin
Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Janne Fredman käsittelee arvonlisäverokannan muutoksen viemistä käytäntöön ohjelmistoissa ja sitä, miten moninaisia seikkoja siinä tulee ottaa huomioon.