Helsinki satama yö
Veronkannon uudistus on toteutettava säästövaateista huolimatta
Verojen maksujen ja palautusten käyttösäännöt ovat epäselviä ja epäyhtenäisiä, ja ne aiheuttavat täysin turhaa työtä ja maksuliikennettä niin yrityksissä kuin Verohallinnossa. Muutostarve on ollut selvillä jo pitkään, ja sitä kannattavat sekä elinkeinoelämän järjestöt että Verohallinto. Muutos on tehtävä nyt, eikä se saa jäädä valtionhallinnon säästötoimenpiteiden jalkoihin. Muutoksen arvioitu hintalappu on alle miljoona euroa, kun taas vuosittain arvioitu säästö on jopa 15 miljoonaa euroa.
Asiantuntijaryhmät kuva
Kaiken takana on asiantuntija – katsaus Taloushallintoliiton asiantuntijaryhmien toimintaan
Taloushallintoliiton toiminnan ytimessä ovat alan eri teemoihin erikoistuneet asiantuntijaryhmät. Niiden kokoontumisista ja työpajoista lähtevät liikkeelle monet liiton toimenpiteet taloushallintoalan hyväksi. Valitettavan usein nämä yleisen hyvän eteen toimivat ”primus motorit” jäävät vaille niiden ansaitsemaa huomiota. Kurkistetaan siis konepellin alle – mitä Taloushallintoliiton asiantuntijaryhmät tekevät? Entä mitä ovat ohjelmistofoorumit?
SVOP rahasto
Verohallinto päivitti ohjeistusta SVOP-rahaston varojenjaon verokohtelusta
Verohallinto julkaisi 24. marraskuuta ohjepäivityksen, jossa se on linjannut sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston (SVOP) varojenjaon verokohtelusta. Sen mukaan yhtiöjärjestyksestä voidaan poiketa ja varoja voidaan jakaa verotuksessa hyväksyttävällä tavalla sille, joka on tehnyt vastikkeettoman SVOP-sijoituksen. Taloushallintoliitto on tehnyt työtä sen eteen, että aiheesta on saatu ensin KILA:n lausunto ja sen kanssa yhtenäiset ohjeet.
OmaVero muutoksia
OmaVeroon päivityksiä muun muassa asiakasvalintalistan näkymään ja tapahtumahakuun
OmaVeron ominaisuuksiin on marraskuussa tullut useita päivityksiä ja muutoksia. Taloushallintoliiton asiantuntijat ja Verohallinto ovat aktiivisessa vuoropuhelussa taloushallintoalan tarpeista viranomaispalveluissa. Jäsenyrityksemme tuovat pöytään käytännön kehitysehdotuksia tilitoimistojen arjesta. Uusista ominaisuuksista olemme olleet myötävaikuttamassa muun muassa asiakasvalintalistan näkymään sekä tapahtumahaun parannuksiin.