Asiantuntijaryhmät kuva
Kaiken takana on asiantuntija – katsaus Taloushallintoliiton asiantuntijaryhmien toimintaan
Taloushallintoliiton toiminnan ytimessä ovat alan eri teemoihin erikoistuneet asiantuntijaryhmät. Niiden kokoontumisista ja työpajoista lähtevät liikkeelle monet liiton toimenpiteet taloushallintoalan hyväksi. Valitettavan usein nämä yleisen hyvän eteen toimivat ”primus motorit” jäävät vaille niiden ansaitsemaa huomiota. Kurkistetaan siis konepellin alle – mitä Taloushallintoliiton asiantuntijaryhmät tekevät? Entä mitä ovat ohjelmistofoorumit?
SVOP rahasto
Verohallinto päivitti ohjeistusta SVOP-rahaston varojenjaon verokohtelusta
Verohallinto julkaisi 24. marraskuuta ohjepäivityksen, jossa se on linjannut sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston (SVOP) varojenjaon verokohtelusta. Sen mukaan yhtiöjärjestyksestä voidaan poiketa ja varoja voidaan jakaa verotuksessa hyväksyttävällä tavalla sille, joka on tehnyt vastikkeettoman SVOP-sijoituksen. Taloushallintoliitto on tehnyt työtä sen eteen, että aiheesta on saatu ensin KILA:n lausunto ja sen kanssa yhtenäiset ohjeet.
OmaVero muutoksia
OmaVeroon päivityksiä muun muassa asiakasvalintalistan näkymään ja tapahtumahakuun
OmaVeron ominaisuuksiin on marraskuussa tullut useita päivityksiä ja muutoksia. Taloushallintoliiton asiantuntijat ja Verohallinto ovat aktiivisessa vuoropuhelussa taloushallintoalan tarpeista viranomaispalveluissa. Jäsenyrityksemme tuovat pöytään käytännön kehitysehdotuksia tilitoimistojen arjesta. Uusista ominaisuuksista olemme olleet myötävaikuttamassa muun muassa asiakasvalintalistan näkymään sekä tapahtumahaun parannuksiin.
KHO:n ratkaisu arvonlisäverokäsittelystä yrityssaneeraustilanteissa
Korkein hallinto-oikeus on antanut ratkaisun arvonlisäverokäsittelystä yrityssaneeraustilanteessa. Ratkaisun KHO 2023:41 mukaan velallisyhtiön ei tarvinnut oikaista ostosta tekemäänsä arvonlisäverovähennystä tilanteessa, jossa myyjän myyntisaatavaa leikattiin velallisen yrityssaneerauksessa lopullisesti siltä osin, kun tämä ei käyttänyt mahdollisuutta muuntaa saatavansa velallisyhtiön osakkeiksi.