Uutiset ja tiedotteet

Arvonlisäverokannan korotus 25,5 prosenttiin aiheuttaa muutostarpeita joihinkin ohjelmistoihin

kassakone raha

Pääministeri Petteri Orpon hallitus päätti kehysriihessään nostaa yleistä arvonlisäverokantaa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Desimaaleja sisältävä arvonlisäverokanta tulee aiheuttamaan muutostarpeita johinkin ohjelmistoihin.

Arvonlisäverokantoja on vuosien saatossa nostettu useampaankin otteeseen. Taloushallinnon ammattilaiset ovat uusia arvonlisäverokantoja ohjelmistoihin päivittäneet ja asia hoituu useimmiten vanhalla rutiinilla.

Nyt ollaan kuitenkin sikäli uusien haasteiden edessä, että ensimmäistä kertaa Suomessa tulee käyttöön desimaaleja sisältävä arvonlisäverokanta eli 25,5 %. Aiemmin Suomessa kaikki arvonlisäverokannat ovat olleet kokonaislukuja. Eräissä muissa EU-maissa on käytetty desimaaleja sisältäviä arvonlisäverokantoja.

Eräissä suomalaisissa ohjelmistoissa arvonlisäverokannan sisältävät tietokentät on ohjelmiston tietokannassa määritetty kokonaisluvuiksi. Arvonlisäverokannan muutos desimaaleja sisältäväksi aiheuttaa muutostarpeen näihin ohjelmistoihin. Vain kokonaislukuja mahdollistavia arvonlisäverokäsittelyjä on todennäköisemmin vanhemmissa ohjelmistoissa, joiden käyttäjäyritykset eivät harjoita ulkomaankauppaa.

Jos epäilet että yritykselläsi tai tilitoimistonne asiakkaalla on tällainen ohjelmisto, seuraa ohjelmistotoimittajan tiedotusta tai ole yhteydessä ohjelmistotoimittajaan. Uusi verokanta on tämänhetkisen tiedon valossa tulossa voimaan jo syksyllä, joten turhaan aikailuun ei ole varaa.

Voit lukea aiheesta lisää Suomen Yrittäjien sivuilla julkaistusta uutisesta, jossa pohditaan, mitä seurauksia alv:n korotuksella on kassajärjestelmille ja taloushallinto-ohjelmille ja yritysten toiminnalle ylipäätään. Kirjoitukseen on haastateltu myös verotuksen johtavaa asiantuntijaamme Markku Ojalaa.
Lue uutinen Yrittäjien sivuilta.