Ylläpitoraportoinnin opas

KLT-, PHT- ja TNT-asiantuntijoiden tulee raportoida 3 vuoden välein Tili-instituuttisäätiölle työtehtävistään ja kouluttautumisestaan. Tästä oppaasta saat tärkeimmät ohjeet raportointiin.

Käymäni koulutus ei näy raportillani. Mitä teen?

Jos olet lisännyt käymäsi koulutuksen Koulutukset-näkymään, mutta se ei näy pätevyysraportillasi, tarkista seuraavat asiat:

Taloushallintoliiton koulutukset

Taloushallintoliiton koulutusten pitäisi siirtyä automaattisesti pätevyysraportillesi ja Koulutukset-näkymään.

Jos koulutus on järjestetty ennen 1. heinäkuuta 2022, koulutus ei ole siirtynyt Taloushallintoliiton uudemmille verkkosivuille. Tällöin voit lisätä koulutuksen itse kohdasta Koulutukset.

Jos koulutus on uudempi, voit laittaa siitä meille viestin osoitteeseen asiakaspalvelu@taloushallintoliitto.fi. Selvitämme syyn, miksi koulutus ei näy raportillasi ja korjaamme tilanteen mahdollisimman pian.

Koulutuksen osaamistaso

Jos koulutus näkyy Koulutukset-näkymässä, mutta se ei näy pätevyyraportillasi, tarkasta koulutuksen osaamistaso:

• Pätevyysraportille siirtyvät vain ne ydinosaamisalueen koulutukset, joiden osaamistasoksi on merkitty Ammattilainen tai Erityisosaamisen syventäjä.
  • Pätevyysraportille siirtyvät vain ne muun osaamisalueen koulutukset, joiden osaamistasoksi on merkitty Perusosaaja, Ammattilainen tai Erityisosaamisen syventäjä.

Voit muokata koulutuksen osaamistasoa Koulutukset-näkymästä napsauttamalla painiketta Muokkaa.
Lisää koulutusmerkinnän muokkaamisesta: Miten muokkaan koulutusta?

TilisanomatLIVE

TilisanomatLIVE-lähetysten pitäisi myös näkyä Koulutukset-näkymässä ja pätevyysraportillasi. Jos ne eivät näy, tarkista nämä:

• Jos olet tilannut vuonna 2023 Taloushallinnon digipaketin ja tätä kautta TilisanomatLIVEn, lähetykset siirtyvät valitettavasti automaattisesti näkyviin vasta vuodesta 2024 eteenpäin. Voit siis lisätä vuoden 2023 puolella katsomasi livelähetykset itse raportille, kohdassa Koulutukset.
  • Vuodesta 2024 TilisanomatLIVE-lähetykset ja niiden siirtyminen Oma TAL -palveluun ja pätevyysraportille muuttuu. Lähetykset katsotaan verkkokoulutusalustallamme. Kun olet katsonut lähetyksen, voit merkitä sen katsotuksi. Vasta tämän jälkeen lähetys siirtyy Koulutukset-näkymään ja pätevyysraportille. Lähetykset myös siirtyvät yksittäisinä koulutusmerkintöinä (esimerkiksi “TilisanomatLIVE 1/2024”) josta saa yhden tunnin pätevyysraportointiin, eivät enää koko vuoden merkintänä, josta saa 6 tuntia raportointiin.

Lue TilisanomatLIVEn muutoksesta 2024 Kanavalla.

Useampi pätevyys

Jos sinulla on useampi kuin yksi pätevyys, on mahdollista, että sinulla koulutuksia, jotka sopivat kummankin pätevyyden ylläpitokoulutukseksi. Tällöin sinun tulee valita Koulutukset-näkymästä, mille pätevyysraportille haluat liittää koulutuksen. Lisätietoja: Miten valitsen, mille pätevyysraportille koulutukseni liitetään?