TNT-tutkinto 2024

Tähän tietopankkiin on koottu kaikki tarvitsemasi tiedot vuoden 2024 TNT-tutkinnosta ja siihen valmistautumisesta. Tiedot on koottu aihealueittain omille sisältösivuilleen, jotka löydät sivun vasemman reunan valikosta. Tietopankki on suunnattu ensisijaisesti TNT-tutkintoon 2024 osallistuville henkilöille.

Jos et ole vielä lähettänyt hakemusta ja ilmoittautunut TNT-tutkintoon 2024, katso ohjeet täältä.

Aikataulu ja työvaiheet

TNT prosessi 2024

Hakeutuminen TNT-tutkintoon on kaksivaiheinen. Hyväksytty hakemus on voimassa 3 vuotta. Kun hakemuksesi on hyväksytty, sinun pitää ilmoittautua erikseen suorittamaan TNT-tutkintoa verkkokaupassamme. Ilmoittautuminen vuoden 2024 TNT-tutkintoon avautuu helmikuussa 2024.

Jos aiot suorittaa TNT-tutkinnon vuonna 2024, lähetäthän hakemuksen 30. huhtikuuta 2024 mennessä. Lähettämällä hakemuksen viimeistään 30.4. varmistat, että se ehditään käsitellä ennen tentin ilmoittautumisajan päättymistä. Jos hakuvaatimukset täyttyvät selvästi kohdallasi, voit lähettää hakemuksen myös myöhemmin.

Seuraathan sähköpostiasi hakemuksen lähettämisen jälkeen mahdollisten lisätietopyyntöjen varalta. Myös tieto hyväksytystä hakemuksesta tulee sähköpostiisi.

Vuoden 2024 TNT-tutkintoon voi ilmoittautua verkkokaupassamme 15. toukokuuta 2024 asti.

Tutkinnon työvaiheet

TNT-tutkinto jakautuu 3 vaiheeseen: työnäytteiden raportointiin, kirjatenttiin ja lopputyöhön. Kaikki kolme vaihetta ovat pakollisia ja jokainen suoritus arvioidaan erikseen.

1. Työnäytteiden raportoinnissa arvioidaan suorittajan työkokemusta yritysneuvonnan ja talousohjauksen tehtävissä. Suoritusaika työnäytteiden raportoinnille on 20.-31.5.2024 klo 16 mennessä.
  2. Kirjatentti sisältää kysymyksiä talousohjauksen, yritysrahoituksen, yrityksen arvonmuodostuksen, prosessien ja tekniikan ja yritysvastuun osa-alueilta. Kirjatentti mittaa suorittajan ymmärrystä tenttiaineistosta ja kykyä soveltaa oppimaansa. TNT-kirja​tentti järjestetään sähköisenä tenttinä Inspera Exam Portal -alustalla. Tentti järjestetään 6.9.2024 klo 9-12.
  3. Lopputyönä suorittaja laatii kirjallisen raportin valitsemastaan TNT-tutkinnon aihepiiriin liittyvästä aiheesta. Lopputyön aiheet on ilmoitettu täällä. Lopputyön kirjoittaminen vaatii suorittajalta lähdeaineiston käyttöä, itsenäistä ajattelua ja soveltamista. Lopputyö palautetaan 6.9.2024 klo 24.00 mennessä Taloushallintoliiton sivuilta löytyvän lomakkeen kautta.

Kukin tutkinnon vaihe täytyy suorittaa hyväksytysti annettuna määräpäivänä tai siihen mennessä. Tutkinnon 1. vaiheen jälkeen kokelas saa tiedon arvostelusta ennen seuraaviin vaiheisiin siirtymistä. Loput tulokset ilmoitetaan kootusti syksyllä 2024.

Lisätietoja tutkinnon eri vaiheista saat kohdista Työnäytteiden raportointi, Kirjatentti ja Lopputyö.

Minua askarruttaa vielä jokin

Jos sinulla on kysyttävää TNT-tutkintoon liittyen, voit laittaa viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu@taloushallintoliitto.fi.