Huolensa pahoittaja

Kirjanpitäjä nettikoukeroissa

Huolensa pahoittaja havaitsee kaikenlaisia alansa pikkuongelmia sekä noukkii sopivia keinoja niiden ratkaisemiseen. Vastuu näiden pohdintojen noudattamisesta jää aina lukijalle.

Kirjanpitäjä on tottunut lähettämään aineistoja netin välityksellä. Aineistojen luonti on sittemmin ollut helppoa, ja vaikka Katso on alkuun tuntunutkin aikakausilehden nimeltä, niin tuohon nimeenhän tottui. Valtuutus oli joiltakin osin vähän hankalaa ja varsinkin poislähteneen kirjanpitäjän kannalta mutkallista.

Sen suuremmin järjestelmiä ymmärtämättä harmitus oli kovin suuri, kun tuli ilmoitus, että Katsosta irtaannutaan. Meni jokunen hetki siitä ensimmäisestä viimeisestä määräajasta, ja nyt tuo totuus sitten tulee käsille. Uudet valtuutukset on tehtävä – tai olisi jo pitänyt tehdä – tuonne Suomi.fi -järjestelmään.

Kaikkeen positiivisesti uskoen meille annettiin sellainen oletus, että Suomi.fi toimii sitten kaikessa, mitä viranomaisasioinnissa haluammekaan käyttää. Asiakkaan helpohko valtuuttaminen niille toimenpiteille, joita halutaan hoidettavaksi, sujui melko hyvin. Sotalapsioikeuksia ei siis tarvinne antaa, vaikka tuossa valikossa on tällä hetkellä hirvittävä määrä eri vaihtoehtoja. Jotkut yritystoimijat ovat vähäisestä lukumäärästään huolimatta ongelmallisia. Lähettäminen toimii kohtuullisesti pieniä katkoja lukuun ottamatta. Toivomme tietenkin jatkossa, että nuo katkot ja päivitykset eivät tule niinä hetkinä, kun käsittelemme näitä asioita tiettyinä määräpäivinä.

Sitten tuohon nettikoukeroteemaan. Korona (sivistyneesti Covid-2019) tuli. Valtiovalta kehitti yrittäjien avuksi avustuksia ja tukia. Noita tukia myöntävät monet tahot, osin työvoimatoimisto, kunnat ja kaupungit, osin valtionkonttori erilaisine yksiköineen. Olisi voinut kuvitella, että kaikki valtuutukset noiden hakemusten täyttämiseen, niiden raporttien laatimiseen ja varsinkin jälkikäteen päätösten ja tulosteiden ottamiseen, olisivat löytyneet Suomi.fi:llä annettujen valtuutusten kautta. Toki jo ennen tuota 2020 kevään ongelmavyyhtiä meille tuli patentti- ja rekisteri­hallituksen valtuutuksiin omat valtuutusmenettelyt sekä Business Finlandin hakukanavaan omat valtuutuksensa.

Miksi meillä on myös muita valtuutusmenettelyjä, vaikka meillä on jo viranomaisasioinnin oma nimenkirjoittajan vahvoilla tunnuksilla käytettävä valtuutuslinkki? Viranomainen voi helposti ajatella, että eiväthän nuo valtuuksien antamiset ole monimutkaisia, teki niitä siellä tai täällä, mutta kyllä ne kirjanpitäjän ohjeistuksien antamisessa ja opastamisessa ovat.

Koronatukien muut hakemukset tai valtuutukset – lukuun ottamatta Suomi.fi:n kautta tehtäviä tai sitten niitä hakemuksia, joille valtuutusmenettelyä ei edes ole – ovat Business Finland, Keha, kuntien tuet ja työvoimahallinto. Sähköinen asiointi on hienoa… kun vain joku osaisi katsoa suunnitteluvaiheessa kokonaisuutta avarakatseisemmin, niin kuin ikipoliitikko.

Ps. olen päättänyt opetella kirjoittamaan lyhyempiä lauseita, oppeja yritän hakea Miika Nousiaisen Pintaremontti-kirjasta.

Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 1/2021.

Yritysvastuu ja kestävyysraportointi
Vastuullisuusraportointi tarkoittaa sitä, että yritykset raportoivat omien toimiensa taloudellisista, sosiaalisista ja ekologisista vaikutuksista ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kestävyysraportointidirektiivi tulee muuttamaan yritysvastuuseen liittyviä velvoitteita myös Suomessa.