Uratarina

Talousjohtajan väkevä viesti: Vastuullisuuden ydinasia on puhua totta

Olen yllättynyt, miten hitaasti vastuullisuusasiat ovat yrityksissä edenneet.

Näin sanoo julkisen sektorin talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukumppanin Sarastian talousjohtaja Anette Vaini-Antila. Aihe on henkilökohtaisesti tärkeä, sillä hän on tehnyt ympäristöraportoinnista suomalaisissa suuryrityksissä opinnäytetyön yli 25 vuotta sitten.

– Data on ollut olemassa koko ajan, mutta 2000-luvun alussa vastuullisuuskysymyksille ei ollut vielä markkinoita. Yrityksissä vastuullisuuskeskustelu alkoi voimakkaasti vasta sosiaalisen median paineessa. Sitä puolestaan leimaa ilmiömäisyys, eikä tiedolla johtaminen, talousjohtaja kritisoi.

Vastuullisuudesta puhuttaessa esille nousee lyhenne ESG. Se tarkoittaa yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä hyvää hallintotapaa.

Vaini-Antilan mukaan vastuullisuuden ydinasia on puhua totta.

Esimerkiksi Sarastiassa yhteiskuntavastuu liittyy henkilöstöön ja muihin sidosryhmiin: ketään ei syrjitä, ja kaikki ovat tasa-arvoisia. Sarastian kaltaisissa taloushallintoalan yrityksissä vaikutusmahdollisuudet ympäristökysymyksiin ovat puolestaan rajallisemmat. Toimitilojen kokoon voi vaikuttaa suoraan, samoin toimiston energiankulutukseen ja paperittomuuteen. Sen sijaan hyvä hallintotapa on alan yrityksissä jo dna:ssa.

Pidä lupauksesi

Anette Vaini-Antila

Työ: Sarastia Oy:n talousjohtaja

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri

Perhe: Aikuiset ”lapset”

Harrastukset: Jooga, golf, lukeminen

Valittiin Taloushallintoliiton hallitukseen kesäkuussa

– Tärkeintä on tehdä ne asiat, mitkä luvataan. Jos kulttuurin mukaan on toimittu tavalla, joka ei ole enää kestävää, virheistä pitää oppia ja toimintakulttuuria täytyy muuttaa. Täyskäännöskin on mahdollinen. Tämä toki voi olla osin haastavaa, kun menneet synnit seuraavat ja maine istuu syvässä, hän sanoo.

Vaini-Antila on ollut vuosikaudet liikkeenjohdon eri vastuutehtävissä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Lisäksi hänellä on useita hallituspaikkoja, viimeisimpänä hallitusjäsenyys Taloushallintoliitossa.

Työura Sarastiassa on kestänyt yhtä pitkään kuin yrityksellä on historiaa eli kolme vuotta. Kuntien ja kuntayhtymien omistama Sarastia syntyi, kun KuntaPro ja Taitoa yhdistyivät.

– Olemme kasvaneet vauhdilla ja liikevaihtomme on tänä vuonna noin 165 miljoonaa euroa. Meillä on neljä eri tukijalkaa, joita ovat talous- ja HR-palvelut, perintäpalvelut, sijaispalvelut ja ohjelmistoliiketoiminta, Vaini-Antila listaa.

Kolme vuotta on lyhyt aika luoda uusia palvelu- ja toimintamalleja. Talousjohtaja myöntää, että muutosvauhti on kova. Muutoksia on luvassa lisää ensi vuoden alusta alkaen, kun osa kuntien vastuulla olevista toiminnoista siirtyy uusille hyvinvointialueille.

Johtaminen on palvelua

Vaini-Antilan mukaan kokemus ja tutkimustiedon soveltaminen auttavat päätöksenteossa. Loppu on raakaa työtä. Lisäksi rekrytoinneissa avainasia on löytää kunnianhimoisia tekijöitä.

– Hyvän hallinnon manöövereihin menee tosi paljon aikaa. Itselläni on nyt kuusi suoraa johdettavaa ja se on johtamisjänteen ylärajalla. Omasta mielestäni johtaminen on palvelua. Haluan kehittää ihmisiä omalla työurallaan eteenpäin ja se vaatii aikaa.

Hän kuvailee talousjohtajan olevan toimitusjohtajan tärkeä luottopakki, joka jättää rohkeampien liikkeiden tekemisen muille. Vastuu numeroista on suuri.

– Olen joskus opettanut leania ja koin silloin herätyksen. Siinä ajatuksena on jatkuva tekemisen parantaminen. Kun asioita tekee oikeassa järjestyksessä, saa paljon aikaiseksi. Leanissa on myös paljon pikkutyökaluja, joita hyödynnän arjessa. Yksi metodeista on kysyä viisi kertaa ”miksi” päästäkseni todellisen juurisyyn ääreen. Se toimii aika hyvin.

Anette Vaini-Antila kysyy usein kymmenenkin kertaa: ”miksi?”. Jokainen voi testata, miten se muovaa omaa päätöksentekoa.

Vastuullisuusraportoinnin maailma tutuksi

Järjestämme syksyllä uuden erikoistumisohjelman, joka on kattava perustietopaketti ja opas vastuullisuuden maailmaan.