Kumppanisisältö

Väärinymmärretty ohjelmistorobotiikka paikkaa tilitoimistoalan työvoimapulaa

Ohjelmistorobotit eivät vie ihmisten töitä, vaikka vuosia takaperin niin pelättiin. Sen sijaan Suomen väestönkehitys näyttää pitävän huolen, että työvoimapula on pian räjähtämässä käsiin. Pienten ja keskisuurten tilitoimistojen on aika toimia.

Taloushallintoliiton asiantuntija Janne Fredman kertoo Taloushallintoliiton vuonna 2019 teettämästä jäsenkyselystä. Vastanneiden tilitoimistojen 8000 työntekijästä 380 hengen arvioitiin eläköityvän seuraavan kahden vuoden aikana. Eläköitymisvauhti on vuosittain 2–2,5 prosenttia.

Tahti saattaa tuntua tässä hetkessä pieneltä ja asia kaukaiselta. On kuitenkin syytä huomioida, että Suomen väestönkehitysennuste on pyramidin muotoinen. Mitä tapahtuu, kun edetään kohti kärkeä?

Rutiinit toimiston robotille

Ohjelmistorobotiikka (Robotic Process Automation eli RPA) tarkoittaa ohjelmistoja, joiden avulla matkitaan ihmisten toimia tietokoneella. Roboteille on mahdollista siirtää säännöillä kuvattavia rutiinitöitä.

Turruttavat rutiinityöt eivät houkuttele alalle uusia tekijöitä.

– Tilitoimistoissa uuden asiakkaan liittäminen yrityksen asiakkaaksi on tyypillinen automatisoitava prosessi. Robotit tuovat helpotusta myös esimerkiksi läpilaskutukseen, raportointiin ja laadunvarmistukseen, kertoo Rajobit Oy:n toimitusjohtaja Joni Ranta-Eskola

Turruttavat rutiinityöt eivät houkuttele alalle uusia tekijöitä. Motivoivammat ja vaativammat tehtävät kiinnostavat. Prosessien automatisointi on yksi tärkeä ratkaisu alati kiihtyvään työvoimapulaan.

– Yleensä ihmiset hakeutuvat luontaisesti sellaisten tehtävien pariin, joissa he pääsevät loistamaan, Ranta-Eskola vahvistaa.

Onneksi rutiinihommissa ylivoima on robotilla – se hoitaa työt tunnollisesti, virheettömästi ja ihmistä monin kerroin nopeammin.

Päivitä uskomuksesi tähän päivään

Ohjelmistorobotiikan hankintaa siirretään usein hektisen työarjen vuoksi. Virheellisesti uskotaan, että robotiikan käyttöönotto olisi monimutkaista ja veisi hurjasti aikaa.

Moni unohtaa kiireessä, että automatisointi tulee nimenomaan helpottamaan ajan puutetta. Aikaa vapautuu, kun rutiinityöt siirretään robotille.

– Keskusteluissa pk-sektorin kanssa kohtaamme lukuisia vääriä uskomuksia ohjelmistorobotiikkaan liittyen ja niitä haluamme nyt murtaa”, Joni Ranta-Eskola sanoo ja jatkaa:

Päivitä tietosi:

– Osassa pk-yrityksistä ei esimerkiksi olla kuultu, että ohjelmistorobotiikkaa voi nykyään ostaa helposti palveluna. Roboteista ei tarvitse itse tietää mitään, sillä palveluntarjoaja hoitaa kaiken valmiiksi, robotin ylläpito mukaan lukien.

Mielikuva monimutkaisesta ja työläästä juontanee juurensa aikaan, jolloin ohjelmistorobotiikkaa alkoi valua markkinoille. Silloin juuri suuret yritykset palkkasivat taloon oman RPA-kehittäjän ja hankkivat itse teknologian, mikä toki vei enemmän aikaa.

– Tuolloin hankintakustannukset kohosivat kymmeniin ja satoihin tuhansiin euroihin ja ehkä siksi edelleen erheellisesti myös luullaan, että robotiikka olisi liian kallista pienille ja keskisuurille yrityksille, Ranta-Eskola sanoo.

Janne Fredman Taloushallintoliitosta on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa on syntynyt vahva mielikuva, että ohjelmistorobotiikan investointikustannukset ovat niin suuret, että aidot hyödyntämiskohteet ovat vain suurissa organisaatioissa, joissa volyymit ja siten tehostamismahdollisuudet ovat valtavat.

Joni Ranta-Eskola kertoo, että nykyään puhutaan enää muutamien tuhansien suuruisesta aloitusinvestoinnista, jonka jälkeen veloitetaan kevyt muutaman satasen kuukausimaksu.

– Me Rajobitilla toki kehitämme jatkuvasti palvelujamme, jotta ohjelmistorobotiikan käyttöönotto olisi nykyistäkin helpompaa ja kokonaisuutena kustannustehokkaampaa. Ohjelmistorobotiikkaa voi esimerkiksi hankkia omaan tarpeeseen sopivan määrän.

Tarkat robotit ansaitsevat sankarin viitan

Ennen ajateltiin, että ohjelmistorobotiikka vie kirjanpitäjän työt. Mutta oikeasti tilanne on päinvastainen – pian tilitoimistoala tarvitsee automaatiota paikkaamaan eläkeputkea.

Janne Fredmanin mukaan parhaiten selviytymistaistelussa pärjää se tilitoimisto, joka on olennaisesti muita parempi työpaikka.

Pakko on tehokas motivaattori mutta ennemmin kannattaa olla kaukaa viisas, eikä jäädä odottelemaan robotiikan hankintapäätösten kanssa.

Kun puuduttavat rutiinityöt siirretään robotille ja työntekijän substanssiosaaminen saadaan käyttöön täysimääräisenä, pk-yritykset voivat saavuttaa arvokasta kilpailuetua. Kun väestöpyramidin kärki saavutetaan, ollaan myöhässä.

Joni Ranta-Eskola keventää synkkiä uhkakuvia:

– Tätä ei kannata jäädä liikaa murehtimaan. Rutiinityöt ovat helposti ja edullisesti siirrettävissä robotille. Ohjelmistorobotiikan hyödyt kyllä ymmärretään varsinkin, kun niistä riittävästi muistutetaan ja ne sanoitetaan auki.

Rajobit Oy

Ohjelmistorobotiikkaan keskittynyt palveluyritys, joka automatisoi tietotyöläisen rutiinitöitä kaiken kokoisissa yrityksissä eri toimialoilla.

Rajobitin toimitusmalli mahdollistaa yrityksille ohjelmistorobotiikan hankkimisen juuri omaan tarpeeseen sopivan määrän. Palvelu skaalautuu laajalle asiakasjoukolle ja asiakkuuksien sisällä laajalle joukolle prosesseja. Myöskään maantieteellinen sijainti ei estä palvelun laajenemista.

Rajobitilla on toimipisteet Oulussa ja Tampereella. Asiakkuuksia on Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa.

www.rajobit.com

Joni Ranta-Eskola, toimitusjohtaja, joni@rajobit.com, p. 0400 893 359

Joni Ranta-Eskola on Rajobitin perustaja ja toimitusjohtaja. Tilitoimistoalan kokemusta Joni Ranta-​Eskolalla ja yhtiökumppani John Alanderilla on yhteensä yli 20 vuotta. Ennen yrityksen perustamista Joni Ranta-Eskola ehti toteuttaa maan johtavassa tilitoimistossa digitalisaatio-​ ja automatisointihankkeita onnistuneesti yli 13 vuotta.