Uudet toimijat vastaavat pk-yritysten pankkipalveluiden tarpeisiin

Monelle yritykselle pankkipalvelujen saaminen on vaikeaa, ja tilanne on muuttunut entistä haastavammaksi viime vuosina. Markkinoille on tullut uusia palveluntarjoajia vastaamaan pankkipalvelujen kysyntään. Haastattelimme Narvi Payments Oy:n Toni Kivistä siitä, miten uudet toimijat voivat ratkaista palvelujen saatavuuden ongelmia.

Viime vuosien aikana useiden yritysten pankkitilejä on suljettu ja osalla yrityksistä on ollut vaikeuksia saada pankkipalveluja perinteiseltä suomalaiselta pankkikentältä.

Taloushallinto on toteuttanut pankkitilien saatavuusongelmista kyselyitä vuonna 2019 ja vuonna 2022. Ongelmat koskevat laajasti suomalaisia pk-yrityksiä.

Kyselyiden tuloksissa tuli esiin monenlaisia ongelmia pankkitilin avaamisessa. Vastauksissa korostuivat muun muassa se, että palvelujen avaaminen kestää useita viikkoja, pankki on sanonut palvelut irti ilman sen suurempia selityksiä ja että kaikki asiakkaat eivät vaikuta yksinkertaisesti olevan pankille kiinnostavia.

Tutkimusten mukaan 20 prosentilla eurooppalaisista yrityksistä on ongelmia pankkitilin saamisessa.

”Pankkitilin saamisen haasteet ovat Suomea laajempi, kansainvälinen ilmiö. Tutkimusten mukaan 20 prosentilla eurooppalaisista yrityksistä on vastaavia ongelmia”, kertoo Narvi Payments Oy:n toimitusjohtaja Toni Kivinen.

Ongelma on havaittu myös viranomaisia ja eduskuntaa myöten. Euroopan pankkiviranomainen EBA teki aiheesta kyselyn vuonna 2020. Asia on myös ollut viime vuonna esillä lakivaliokunnan mietinnöissä.

”Päättäjät ovat huomanneet ongelman, mutta kestää varmasti kauan, ennen kuin muutosta saadaan aikaan”, sanoo taloushallinnon johtava asiantuntija Janne Fredman. ”Käytännössä ketterät ratkaisut ongelmaan tulevat löytymään yrityskentältä.”

Samaa mieltä on myös Kivinen. ”Suhtaudun skeptisesti siihen, että peruspankkipalvelut saataisiin lainsäädännössä turvattua pienyrityksille, ainakaan lähiaikoina.”

Uusia palveluntarjoajia kentällä

Miten tilitoimistot ja taloushallinnon ammattilaiset voivat tehdä, kun asiakas on vailla tärkeimpiä yritystoiminnan työkaluja, pankkitiliä ja toimivaa maksuliikennettä?

Olemme käsitelleet mahdollisia ratkaisuja Kanava-artikkelissamme sekä Tilisanomissa.

Pohjoismaisten ja kansainvälisten suurpankkien vaihtoehtoja ovat muun muassa pienet, paikalliset pankit tai verkkopohjaiset maksupalvelujen tarjoajat, esimerkiksi Wise, Revolut, Holvi, N26 ja Viva Wallet.

Yksi uudemmista palveluntarjoajista on Narvi Payments Oy.

”Keskitymme palveluissamme yritystileihin ja tarjoamme niille peruspankkipalveluita: suomalainen FI-alkuinen IBAN-pankkitili ja sen perustoiminnot, oma pankkiportaali. Alkuvuodesta saamme myös fyysisen ja virtuaalisen Debit-kortin asiakkaiden käyttöön”, Kivinen kertoo Narvin palveluista.

”Palvelemme kansainvälisesti ja olemme SWIFT-verkossa eli tilisiirrot onnistuvat eri valuutoissa. Ponnistamme kuitenkin Suomesta ja haluamme panostaa suomalaisiin yrityksiin.”

Miten uudemmat palvelut eroavat perinteisistä pankkipalveluista?

Toni Kivinen Narvi
Toni Kivinen

Kivinen kertoo, että uudemmat ja pienemmät pankkipalveluiden tarjoajat voivat palvella yritysasiakkaita nopeasti.

”Pankkitilin saaminen voi olla haastavaa ja sen avaaminen byrokraattista ja hidasta. Uudet toimijat panostavat avoimuuteen ja helppouteen. Meillä ja yleensä muillakin uusilla maksupalveluntarjoajilla tilin avaaminen onnistuu täysin digitaalisesti. Asiakas saa hyvät ohjeet siihen, mitä dokumentteja tarvitaan. Nopeimmillaan prosessi kestää 15 minuuttia ja tili on käytettävissä kahden viikon, mahdollisesti jo muutaman päivän päästä avaamisesta.”

Tilitoimiston näkökulmasta on olennaista, miten asiakkaan pankkitilitapahtumat saadaan mahdollisimman helposti ja automaattisesti kirjanpitoon.

”Narvin tileiltä saa tiliotedataa kirjanpidon tarpeisiin sopivassa muodossa, ja automaatiot ovat mahdollisia avoimen rajapinnan kautta. Meidän pankkiportaalimme mahdollistaa erittäin edistykselliset integraatiot muihin järjestelmiin”, Kivinen painottaa.

Entä miten pankkitilin avaaminen onnistuu tilanteessa, jossa yrityksen ”riskiprofiili” on määritetty korkeaksi, ja tilin avaaminen on hidasta tai jopa evätty suurten pankkien toimesta?

”Monilla yrityksillä voi olla esimerkiksi ulkomaalaista omistusta ja ulkomaalaisia yrityksen johdossa. Sen ei pitäisi olla este rehelliselle liiketoiminnalle. Minulla ja muilla Narvissa on pitkä kokemus sääntelyvelvoitteiden noudattamisesta erilaisissa pankeissa ja olemme valmiita tekemään tarvittavat selvitystyöt, että yrityksen taustat ovat kunnossa”, Kivinen kertoo.

Lisätietoa Tili- ja veropäivillä 2024

Aiheesta voi kuulla lisää Tili- ja veropäivillä 22.–23. tammikuuta 2024. Janne Fredman haastattelee Toni Kivistä Tietotorin Tilisanomat-lavalla aiheesta ”Mistä apua pankkipalveluiden haasteisiin?”

Tule mukaan paikan päälle tai etänä, vielä ehtii ilmoittautua!

Lue lisää Kanavalta