Konkurssien määrä kasvoi edelleen – onko suurin suma vasta edessä?

Vuonna 2023 asetettiin konkurssiin lähes neljännes enemmän yrityksiä kuin vuotta aiemmin. Tammi–joulukuussa 2023 asetettiin konkurssiin 2 715 yritystä. Vuonna 2022 vastaava luku oli 2 189, joten konkurssien määrä kasvoi 23,90 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Näin kertoo konkurssiasiamies uusimmassa tiedotteessaan 5. tammikuuta.

Konkurssien määrä on ollut julkisuudessa varsin taajaan viime vuoden aikana. Suomen Tilintarkastajat ennakoivat, että tänä vuonna yritysten talousnäkymät jatkuvat takkuisena. Tilintarkastajat povaavat torstaina 11. tammikuuta julkaistussa tilintarkastajabarometrissaan jopa konkurssiaaltoa. Selvästi heikoiten menee rakennusalalla, mikä on näkynyt julkisuudessa koko viime syksyn. Myös maatalouden näkymät ovat huonot esimerkiksi kustannustason nousun vuoksi.

Miten tilitoimistossa pitäisi vastata asiakasyritysten heikentyneeseen taloustilanteeseen? Kaksi kokenutta tilitoimistoyrittäjää kertoi syksyllä 2023 omia vinkkejään.

Konkurssien määrän kasvamisen taustalla ovat tutut syyt: korkojen nousu ja siitä seuranneet muutokset taloudessa. Korot heijastuvat niin yritysten lainakuluihin kuin yleiseen talouteen. Monilla yrityksillä liikevaihto ja henkilöstön määrä ovat vielä vuonna 2023 olleet kasvussa, mutta kasvu ei ole realisoitunut viimeiselle riville. Seurauksena on sopeutustoimia tai viime kädessä konkurssien määrän kasvun jatkuminen.

Myös Tilastokeskus julkaisi juuri ennen joulua karua aineistoa. Sen mukaan marraskuussa 2023 pantiin vireille 345 konkurssia, mikä oli 112 konkurssia enemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa. Tilastokeskuksen mukaan marraskuussa viimeisen 12 kuukauden aikana konkurssiin haettiin 3 293 yritystä, mikä on suurin määrä 25 vuoteen. Nyt konkurssihakemuksia tehdään enemmän kuin vuoden 2009 finanssikriisin aikaan. Silti 1990-luvun lamaan verrattuna konkurssien määrä on huomattavasti pienempi. Esimerkiksi vuonna 1992 tehtiin yhteensä 7 391 konkurssihakemusta.

Tuoreita tietoja konkurssien määristä