Uutiset ja tiedotteet

Jäsenkyselyn tulos – yrityksillä ongelmia pankkitilin saamisessa

Kysyimme Taloushallintoliiton jäsentoimistoilta kokemuksia siitä, onko niiden asiakasyrityksillä ollut ongelmia pankkitilin saamisessa. 150 tilitoimistoa vastasi kyselyyn. 45 prosenttia vastaajista kertoi asiakkaillaan olleen ongelmia – usein niin että tiliä ei oltu avattu mihinkään suomalaiseen pankkiin.

Vastauksista ilmeni, että myös vakiintuneiden suomalaisten yritysten pankkitilejä oli irtisanottu syitä ilmoittamatta. Oheinen kuva esittää epäiltyjä syitä tilin eväämiseen – varmaa syytä on vaikea sanoa, koska pankit eivät perustele päätöksiään.

Tilitoimistojen vastauksista ilmenee, että ongelma on laaja ja moninainen. Tilin saamista ei ole evätty pelkästään venäläistaustaisilta suomalaisyrityksiltä, vaan ongelmia on ollut esimerkiksi kiinalais- ja afrikkalaistaustaisilla yrityksillä sekä myös EU-maista tulevilla yrityksillä. Myös esimerkiksi hallituksen jäsenen maksuhäiriomerkinnät johtavat usein yrityksen pankkitilin eväämiseen.

Asiasta on tiedotettu Finanssivalvontaa, joka on luvannut selvittää ongelman laajuutta ja taustoja. Tämä ongelma ei rajoitu Suomeen vaan on EU:n laajuinen. Kiitän kaikkia vastaajia. Alla otos vapaamuotoisia vastauksista:

Vapaamuotoisia vastauksia kyselystä

Ilmiö on globaali eikä koske ainoastaan Venäjän kansalaisia.

Yrittäjäpariskunta on asunut ja toiminut Suomessa yli 20 v, nyt pankkitilit suljettiin eikä uusia saa avattua. Yritystoiminta jouduttiin lopettamaan.

En saa tiekunnalle avattua tiliä. Aikaisemmin olen saanut tiekunnille avattua tilin, mutta nyt pompotettiin useamman päivän ajan henkilöltä toiselle ja viimein eilen avasin omalle nimelle, jotta saan laskutettua osakkaita.

Rekisteröimättömälle yhdistykselle, joka on toiminut useita vuosikymmeniä saman pankin asiakkaana, ilmoitettiin, että olemassa oleva pankkitili suljetaan, jollei löydy y-tunnusta. Ensiapuna pankkitili siirrettiin tilitoimiston asiakasvaratiliksi siksi aikaa, että yhdistys saadaan rekisteröityä. Mitään ongelmia pankkitilin hoidossa ei ole koskaan ollut. Mutta tämä siis poistaa mahdollisuuden saada pankkitiliä mihinkään vapaaehtoistoimintaan, jota ei ole rekisteröity viralliseksi yhdistykseksi.

Yhtiön pankkitili on irtisanottu ilman sen kummempaa perustelua. Pankkihan ei tilitoimistolle kerro irtisanomisen syytä mutta näissä tapauksissa joita on ollut, on ollut kyseessä venäläisomisteinen yhtiö. Käytännössähän osakeyhtiön toiminta loppuu siihen.

Ongelma on aika laaja ja myös maksuhäiriömerkintä on estänyt tilin avaamisen. Olen ollut noin vuosi sitten yhteydessä kansanedustajaan ja esittänyt, että lainsäädäntöä pitäisi muuttaa sellaiseksi, että suomalaiselle yritykselle olisi pakko tarjota peruspankkipalvelut.

Meillä ollut haasteita venäläisten, kiinalaisten, afrikkalaisten ja maksuhäiriömerkinnän omaavien omistajien yrityksille avata pankkitili.

Toimin itse sekä Suomessa että Virossa ja molemmissa maissa on tällä hetkellä vaikea avata pankkitiliä etenkin uudelle yritykselle. Vielä vaikeampaa Virossa. Pelkäävät rahanpesua ja ampuvat tällä toiminnalla omaan nilkkaansa.

Sen lisäksi, että tietyn kansalaisuuden omaavat henkilöt eivät saa pankkitiliä auki, myös esim. negatiivisen oman pääoman tilanteessa on törmätty vastaaviin tilanteisiin kotimaistenkin asiakkaiden kohdalla.

Yrittäjä oli puolalainen, eikä saanut Suomesta pankkitiliä. Joutui ottamaan käyttöön puolalaisen pankkitilin.