Taloushallintoliitto ja Huoltovarmuuskeskus ovat tehneet sopimuksen tietoturvakoulutusten tuottamisesta Fraktal Oy:n kanssa

näppäimistö

Taloushallinnon tietoturvan kehittämishanke etenee – tietoturvan maksuttoman koulutuskokonaisuuden taloushallintoalalle tuottaa Fraktal Oy. Ensimmäiset tietoturvakoulutukset julkaistaan syksyllä 2024.

Taloushallintoalan huoltovarmuutta parantava tietoturvan kehittämishanke käynnistyi vuonna 2023. Hankkeessa luodaan kattava tietoturvan koulutusohjelma, joka tarjotaan kokonaisuudessaan verkossa.

Koulutukset tulevat olemaan maksuttomia kaikille taloushallintoalan toimijoille.

Koulutukset hankkeeseen tuottaa Fraktal Oy, jonka kanssa Taloushallintoliitto ja Huoltovarmuuskeskus ovat tehneet sopimuksen.

”On mahtavaa, että olemme päässeet nyt aloittamaan yhteistyön”, sanoo Taloushallintoliiton osaamispäällikkö Anne Åkerberg. ”Suunnitelmat ovat edenneet hienosti ja valmiisiin verkkokoulutuksiin pääsee osallistumaan syksyllä.”

Tavoitteena parantaa tietoturvaosaamista

Koulutusohjelman tavoitteena on nostaa olennaisesti tietoturvaosaamisen sekä teknisten ja hallinnollisten tietoturvaa varmistavien ratkaisujen ja toimintamallien tasoa suomalaisissa tilitoimistoissa.

Näin pyritään varmistamaan, että taloushallintoala kykenee palvelemaan suomalaisia yrityksiä ja julkishallintoa sekä näiden työntekijöitä myös poikkeusoloissa ja vakavissa häiriötilanteissa.

Lisäksi koulutuksen tuloksena taloushallintoalalla on jatkossa paremmat valmiudet varautua myös ei-valtiolliseen kyberrikollisuuteen (kuten tietomurtoihin, maksupetoksiin ja tietosuojarikkomuksiin) ja toimia oikein mahdollisen tietomurron tai tietosuojaloukkauksen sattuessa.

Verkkokoulutukset alkavat syksyllä 2024

Kokonaisuus koostuu verkkokoulutuksista ja tilitoimistoille laadittavasta tietoturva-arviointimallista. Ensimmäiset verkkokoulutukset julkaistaan syyskuussa 2024.

Koulutuksissa huomioidaan erikseen talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijat, IT-asiantuntijat sekä alan yritysten johto.

Verkkokoulutuksia järjestetään pitkin syksyä tasaiseen tahtiin. Niistä tiedotetaan Taloushallintoliiton verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja muussa viestinnässä.

Lue lisää tietoturvasta ja hankkeesta

lukko kyberturvallisuus
Taloushallinnon huoltovarmuus – mistä lähdemme liikkeelle?
Vuoden 2023 lopussa perustettu Huoltovarmuusorganisaation Taloushallinnon pooli kartoittaa ja kehittää taloushallintoalan huoltovarmuutta ja kykyä varautua kriisitilanteisiin. Valmiuspäällikkö ja poolisihteeri Juuso Lehmuskoski avaa kirjoituksessaan poolin käynnistyneen toiminnan lähtökohtia. Hän toivoo, että kaikki alan toimijat osallistuvat yhteisen huoltovarmuuden parantamiseen.