Uutiset ja tiedotteet

Liikkeellä taidokas verkkolaskuhuijaus – tarkista laskut huolellisesti

ihminen dokumentit silmälasit

Tähän asti laskutushuijaukset on perustuneet paperi- tai sähköpostilaskuihin. Nyt tietoon on tullut kuitenkin myös huijauksia, joissa perusteettomia laskuja on lähetetty verkkolaskuina.

Asiasta raportoi Isännöintiliitto, jonka sivuilta löydät tarkemman kuvauksen tapahtumista. Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama antaa hyviä vinkkejä huijauslaskun havaitsemiseen.

“Koska huijauslaskut ovat nykyään taidokkaasti tehtyjä, on tämän vuoksi kiinnitettävä hyvin pieniinkin asioihin huomiota. Esimerkiksi tällaisia asioita voisivat olla maksun kiirehtiminen tai maksuajan puuttuminen, tilausvahvistuksen puuttuminen, epämääräiset tai aiemmasta poikkeavat yhteystiedot, ennestään tuntematon laskuttaja, laskutusmuutokset tai maksun suuruus.”

Tieken Verkkolaskufoorumi selvitti ripeästi asian taustoja. Huijauslaskut on lähetty yhden verkkolaskuvälittäjän kautta. Huijauslaskut on havaittu ja pääosin poistettu verkkolaskuvälittäjien toimesta. Joitakin laskuja on mennyt loppukäyttäjälle saakka.

Huijauslaskujen lähettämisen taustalla on identiteettivarkaus, jonka avulla laskuja on pystytty lähettämään toisen yrityksen nimellä. Tapauksesta on tehty ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle. Asiasta tehdään myös poliisille rikosilmoitus.

Verkkolaskufoorumi ja verkkolaskuvälittäjät tarkentavat olemassa olevia välittäjäkriteereitä. Niissä tullaan erityisesti huomioimaan laskun lähettäjän tunnistamista ja hyvien käytäntöjen ohjeita.

Laskujen jämpti asiatarkastus on edelleen tärkeää tahattomien virheiden, sopimustenvastaisuuksien ja myös suoranaisten huijausten havaitsemiseksi.

Lue lisää Kanavalta

ohjelmisto koodi
Selvitys: arvonlisäveron nosto 25,5 prosenttiin aiheuttaa useita haasteita ohjelmistoille
Arvonlisäverokannan muutos desimaalimuotoiseen 25,5 prosenttiin on lakiesityksen mukaan tarkoitus saattaa voimaan jo 1. syyskuuta 2024. Näin nopea aikataulu tulee hyvin todennäköisesti aiheuttamaan viivästyksiä laskutukseen. Kyselyissä ja ohjelmistotalojen keskustelutilaisuudessa selvisi, että alv-kannan muutos aiheuttaa monia erilaisia haasteita. Taloushallintoliitto on lähettänyt lausuntonsa asiasta Valtiovarainministeriölle.
auktorisointi Ari Lahdenkauppi Kati Stenman
Auktorisointi on taloushallinnon laadun tae – 17 uutta auktorisoitua yritystä kaudella 2023–2024
Taloushallintoliitto auktorisoi 17 taloushallinnon yritystä viimeisen toimintakauden aikana. Auktorisointi on talous- ja palkkahallinnon palveluja tarjoavalle yritykselle merkittävä saavutus ja vahva todiste alan osaamisesta. Taloushallintoliiton myöntämä auktorisointi takaa, että asiakasyrityksen taloushallinnon palvelut hoitaa luotettava, vakavarainen ja osaava ammattilainen.