Liikkeellä taidokas verkkolaskuhuijaus – tarkista laskut huolellisesti

ihminen dokumentit silmälasit

Tähän asti laskutushuijaukset on perustuneet paperi- tai sähköpostilaskuihin. Nyt tietoon on tullut kuitenkin myös huijauksia, joissa perusteettomia laskuja on lähetetty verkkolaskuina.

Asiasta raportoi Isännöintiliitto, jonka sivuilta löydät tarkemman kuvauksen tapahtumista. Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama antaa hyviä vinkkejä huijauslaskun havaitsemiseen.

“Koska huijauslaskut ovat nykyään taidokkaasti tehtyjä, on tämän vuoksi kiinnitettävä hyvin pieniinkin asioihin huomiota. Esimerkiksi tällaisia asioita voisivat olla maksun kiirehtiminen tai maksuajan puuttuminen, tilausvahvistuksen puuttuminen, epämääräiset tai aiemmasta poikkeavat yhteystiedot, ennestään tuntematon laskuttaja, laskutusmuutokset tai maksun suuruus.”

Tieken Verkkolaskufoorumi selvitti ripeästi asian taustoja. Huijauslaskut on lähetty yhden verkkolaskuvälittäjän kautta. Huijauslaskut on havaittu ja pääosin poistettu verkkolaskuvälittäjien toimesta. Joitakin laskuja on mennyt loppukäyttäjälle saakka.

Huijauslaskujen lähettämisen taustalla on identiteettivarkaus, jonka avulla laskuja on pystytty lähettämään toisen yrityksen nimellä. Tapauksesta on tehty ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle. Asiasta tehdään myös poliisille rikosilmoitus.

Verkkolaskufoorumi ja verkkolaskuvälittäjät tarkentavat olemassa olevia välittäjäkriteereitä. Niissä tullaan erityisesti huomioimaan laskun lähettäjän tunnistamista ja hyvien käytäntöjen ohjeita.

Laskujen jämpti asiatarkastus on edelleen tärkeää tahattomien virheiden, sopimustenvastaisuuksien ja myös suoranaisten huijausten havaitsemiseksi.

Lue lisää Kanavalta