Yleinen arvonlisävero nousee 1.9.2024 – lakiesitys alimman arvonlisäverokannan nostosta annettaneen syyskuun lopulla

Helsinki Kamppi

Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesitysluonnoksen, jonka mukaan yleisen arvonlisäverokannan nosto 25,5 prosenttiin tulisi voimaan 1. syyskuuta 2024. Mikäli hallitus pysyy linjauksessaan ja eduskunta päättää korotuksesta ehdotuksen mukaisesti, on järjestelmien ja käytänteiden oltava valmiina jo syksyn alkaessa.

Yleisen arvonlisäverokannan nostamisesta hallitus teki linjauksen huhtikuun puolivälin kehysriihessä, kun se päätti noin 3 miljardin euron lisäsopeutuksista. Keväällä 2023 laadittuun hallitusohjelmaan puolestaan sisältyy julkisen talouden sopeuttaminen noin 6 miljardilla eurolla.

Yksi hallitusohjelmaan sisältyvä sopeutustoimi 6 miljardin euron tavoittelemiseksi on alimpien arvonlisäverokantojen nostaminen 10 prosentista 14 prosenttiin lukuun ottamatta lehtiä ja kirjoja. Tämänhetkisen tiedon mukaan hallitus aikoo antaa syyskuun 2024 lopulla, viikolla 39, lakiesityksen eduskunnan käsiteltäväksi tästä arvonlisäveron korotuksesta.

Näiden lisäksi hallitus antanee oman lakiesityksensä makeisten ja suklaan arvonlisäveron nostamisesta 14 prosentista uuteen yleiseen 25,5 prosenttiin. Sekin mahdollisuus on, että hallitus antaa lakiesityksen makeisten ja suklaan sekä alimpien arvonlisäverokantojen korotuksista yhdellä kertaa syyskuun lopulla.

Kysely kirjanpito-ohjelmistojen valmiuksista

Teemme arvonlisäverokannan noston yhteydessä kyselyn siitä, onko kaikissa ohjelmistoissa valmius desimaalilla erotetun alv-kannan käyttöön. Keräämme tietoa ohjelmistoista ja uutisoimme aiheesta kyselyn jälkeen koko taloushallintoalalle. Kyselyyn vastaaminen vie vain minuutin ja kyselyyn pääset vastaamaan tämän linkin kautta.

Koulutamme alv-kannan nostosta kesäkuussa

Toteutamme kesäkuussa ja elokuussa etäkoulutukset arvonlisäverokannan nostosta ja sen voimaantulon käytännön kysymyksistä. Kouluttajina toimivat arvonlisäveroasiantuntija Petri Salomaa ja johtava asiantuntija Janne Fredman. Ensimmäinen toteutus järjestetään 14. kesäkuuta. Voit lukea lisää koulutuksesta täältä.

Lisätietoa Valtiovarainministeriön sivuilta:

Hallituksen esitys eduskunnalle arvonlisäverokantojen muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain 84 ja 85 b §:n ja eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta annetun lain 3 §:n muuttamisesta

Lue lisää Kanavalta