Uutiset ja tiedotteet

Yritysrajojen lakimuutos etenee

toimisto rakennus ikkunat

Euroopan komissio antoi 17. lokakuuta 2023 delegoidun direktiivin, jolla päivitettiin yrityskokoluokkia. Muutoksesta on nyt julkaistu luonnos hallituksen esitykseksi.

Yrityskokojen päivittäminen on osana hanketta, jonka tarkoituksena on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa 25 prosenttia EU:n pitkän aikavälin kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Nyt hanke etenee Suomessakin ja muutoksesta on julkaistu luonnos hallituksen esitykseksi.

Uudet kokorajat on luonnoksen mukaan tarkoitus saattaa voimaan siten, että niitä noudatetaan 1. tammikuuta 2024 ja sen jälkeen alkaneisiin tilikausiin. Direktiivin mukaan kymmenen vuoden aikana 1.1.2013–31.3.2023 kumulatiivinen inflaatio oli euroalueella 24,3 prosenttia ja kaikissa jäsenvaltioissa 27,2 prosenttia. Tämän pohjalta kokorajoja nostetaan noin 25 prosenttia ylöspäin. Kokorajat on pyöristetty järkeviin tasasummiin selkeyden vuoksi.

Mikroyritykset

Korotus 25,0 %

Lue lisää Kanavalta

ohjelmisto koodi
Selvitys: arvonlisäveron nosto 25,5 prosenttiin aiheuttaa useita haasteita ohjelmistoille
Arvonlisäverokannan muutos desimaalimuotoiseen 25,5 prosenttiin on lakiesityksen mukaan tarkoitus saattaa voimaan jo 1. syyskuuta 2024. Näin nopea aikataulu tulee hyvin todennäköisesti aiheuttamaan viivästyksiä laskutukseen. Kyselyissä ja ohjelmistotalojen keskustelutilaisuudessa selvisi, että alv-kannan muutos aiheuttaa monia erilaisia haasteita. Taloushallintoliitto on lähettänyt lausuntonsa asiasta Valtiovarainministeriölle.
auktorisointi Ari Lahdenkauppi Kati Stenman
Auktorisointi on taloushallinnon laadun tae – 17 uutta auktorisoitua yritystä kaudella 2023–2024
Taloushallintoliitto auktorisoi 17 taloushallinnon yritystä viimeisen toimintakauden aikana. Auktorisointi on talous- ja palkkahallinnon palveluja tarjoavalle yritykselle merkittävä saavutus ja vahva todiste alan osaamisesta. Taloushallintoliiton myöntämä auktorisointi takaa, että asiakasyrityksen taloushallinnon palvelut hoitaa luotettava, vakavarainen ja osaava ammattilainen.