Suomi.fi-valintakorin käyttö valtuuksien päivittämisessä

Pidimme maanantaina 13. marraskuuta webinaarin yhdessä Suomi.fi-valtuuksia ylläpitävän Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Webinaarissa esiteltiin Suomi.fi-valtuuksien massatoiminnallisuuksia ja erityisesti valintakorityökalua.

Suomi.fi-valintakoria kannattaa käyttää tilanteissa, jossa esimerkiksi tilitoimisto samanaikaisesti pyytää useita valtuuksia eri asiakkailta, valtuutettavia (työntekijöitä) on paljon tai hallinnoitavia valtuuksia on useita. Suurten valtuusmäärien käsittelyyn voi käyttää myös csv-työkalua.

On hyvä muistaa, että Suomi.fi-valtuudet ovat olleet nyt käytössä noin viisi vuotta. DVV:n asiakaspalveluun on tullut loppusyksyn aikana paljon yhteydenottoja siitä, että valtuudet eivät toimi tai yksittäinen kirjanpitäjä ei pääse asiakkaansa tietoihin. Kannattaa varmistaa tämän uutisen pohjalta, että valtuudet ovat ajan tasalla. Uutisessa myös ohjeita valtuuksien uusimiseen.

Kertausta myös tarkententeista

Webinaarissa kerrattiin myös Suomi.fi-valtuuksien tarkenteiden käyttöä. Tarkenteilla voi rajata kuka kirjanpitäjä tai palkanlaskija näkee minkäkin tilitoimiston asiakkaan tiedot. Monissa pienissä tilitoimistoissa valtuuksien tarkenteita ei käytetä useimmiten ollenkaan, jos niin sanotusti “kaikki tuuraavat kaikkia” eli työntekijöiden ollessa lomalla tai sairaana, toinen työntekijä tekee asiakkaan toimeksiantoja. Ilman tarkenteita on mahdollista toimia myös, jos esimerkiksi asiakkaiden kirjanpidon ja palkkahallinnon toiminnot on eriytetty eri tiimeihin, tällöin asiakkaiden tietojen näkymistä voidaan rajata annetuilla valtuuksilla.

Tietosuojan vaatimusten mukaisesti taloushallinnon työntekijöillä tulee olla pääsy vain niiden asiakkaiden tietoihin, mitkä ovat työn tekemisen kannalta oleellisia.

Webinaarin esitysmateriaalin löydät täältä.

Katso webinaarin tallenne Taloushallintoliiton Youtube-kanavalta.