Miten KLT- tai PHT-tenttiin kannattaa valmistautua? Tietoa tarjolla

Taloushallintoalan KLT- ja palkkahallintoalan PHT-tenttien ilmoittautuminen aukeaa pian. Järjestämme pätevyystentteihin liittyen webinaareja keskiviikkona 15. helmikuuta.

KLT-webinaari järjestetään kello 10.00–11.00 ja PHT-webinaari iltapäivällä kello 13.00–14.00. Molemmissa webinaareissa perustietoa pätevyyksien pääsyvaatimuksista, kokemuksia sähköisen tentin tekemisestä sekä annetaan vinkkejä siihen, miten tenttiin kannattaa valmistautua.

KLT-webinaarin tallenteen voit katsoa tästä linkis

PHT-webinaarin tallenteen voit katsoa tästä linkistä

Lisätietoa pätevyyksistä

KLT- ja PHT-pätevyyksistä on molemmista koottu oma opassivunsa.

KLT-opas

PHT-opas

Taloushallintoliiton palkka- ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija Eija Männistö kertoo miten palkkahallinnon tenttiin kannattaa valmistautua. Kirjanpidon johtava asiantuntija ja tilitoimistoyrittäjä Mira Merikanto antaa vinkit KLT-tenttiin.

Pätevyystenttiin kannattaa valmistautua myös ostamalla verkkokaupastamme edellisten vuosien pätevyystenttikysymyksiä.

Taloushallintoalan kovinta osaamista

Suomessa on noin 3 200 KLT-pätevyyden suorittanutta kirjanpitäjää tai taloushallinnon ammattilaista. PHT-palkkahallintoammattilaisia on noin 780 kappaletta.

KLT- tai PHT-tutkintoa suorittamaan voi hakea henkilö, jolla on riittävä peruskoulutus ja usean vuoden työkokemus taloushallinnon alalta. Tentissä mitataan sekä laskentatoimen että yhtiö- ja vero-oikeuden osaamista. KLT-tentistä voi valita joko yritystalouden tai kuntatalouden suoritusvaihtoehdon. Kuntatalouden vaihtoehto eli Kunta KLT -pätevyys painottuu nimensä mukaisesti yritystalouden tenttiä syvemmälle kunta-alan kirjanpitoon ja osaamiseen.

Pätevyysoppaita

Ylläpitoraportoinnin opas
Tämä opas vastaa seuraaviin kysymyksiin (napsauta kysymystä avataksesi ohje): Kirjautuminen Koulutukset Tietojen päivittäminen Useampi pätevyys Raportin lähettäminen Ylläpidon lakkauttaminen ja…