Yrittäjyys

Verohallinnon uusi työmatkakustannusten korvauksen ohje on hyvä muistilista

Verottaja on julkaissut uuden päivitetyn ohjeen “Työmatkakustannusten korvaukset verotuksessa”. Uudessa ohjeessa on useita päivityksiä työmatkakustannuksiin ja niiden korvaamiseen liittyen.

Löydät uusitun ohjeen Verohallinnon syventävistä ohjeista.

Taloushallintoliiton palkka- ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija Eija Männistön mukaan ohje on suorastaan “tosi hyvä”.

“Tähän ohjeeseen on erittäin hyvin tiivistetty oleellinen aiheesta. Ei näitä kaikkia yksityiskohtia aina itsekään muista, niin nyt on yhdessä paikassa oikeastaan kaikki tarvittava tästä aihepiiristä. Ohje on hyvä muistilista niin taloushallinnon ammattilaisille kuin yrittäjille.”, Männistö sanoo.

Muutama tärkeä päivitys, jotka ohjeesta on hyvä muistaa:

• Ohjeessa on huomiotu KHO:n päätös 2022:72, jossa käsitellään verovapaiden kustannusten korvauksia ja kokonaispalkkasopimuksia. Kokonaispalkkasopimustilanteissa työsopimuksessa  on selvästi eriteltävä, mistä elementeistä työntekijän kokonaispalkka koostuu ja miten kokonaispalkka lasketaan. Tällöin Verohallinnon kustannuspäätöksen ja työsopimuksen mukaisesti maksetut päivärahat ja kilometrikorvaukset ovat työntekijälle verovapaata tuloa (KHO 2022:72).
  • Ohjeessa on myös useita päivityksiä liittyen etätyökäytäntöihin
  • Ohjeessa on täsmennetty myös työnantajan varsinaisella työpaikalla tarjoamien aterioiden käsittelyä. Jos palkansaaja saa varsinaisella työpaikalla työskennellessään työnantajan kustantaman aterian, kyse on palkansaajan veronalaisesta edusta.