Tilitoimistossa-lehden sisältö parempiin kansiin

Tilitoimistossa-lehden viimeinen numero on 5/2021. Jatkossa aiemmin Tilitoimistossa-julkaistut artikkelit julkaistaan Tilisanomat-lehdessä tai Taloushallintoliiton verkkosivuilla. Kaikki vanhat kirjoitukset Tilitoimistossa-lehden verkkosivuilta siirretään Tilisanomien ja Taloushallintoliiton verkkosivuille.

Oletko sinä etsinyt Tilisanomien verkkosivuilta Leena Rekola-Niemisen mainiota kirjoitusta konkurssi­pesän kirjanpidosta? Tai allekirjoittaneen sekä Eija Männistön kirjoitusta Tietosuoja-asetuksesta ja palkanlaskennasta. Turhaan etsit. Ei niitä sieltä löydy. Ne löytyvät Tilitoimistossa-lehden verkkosivuilta. Eikä tässä vielä kaikki. Osa kaipaamastasi tiedosta löytyy Taloushallintoliiton verkkosivuilta. Tähän tulee kohta loppu. Tilitoimistossa-lehden viimeinen numero on 5/2021.

Tilitoimistossa-lehdellä on ollut kaksi tarkoitusta. Lehdessä on käsitelty talous- ja henkilöstöhallinnon ongelmia ja kehitysmahdollisuuksia nimenomaan tilitoimistojen ja tilitoimistoliiketoiminnan näkökulmasta. Kun olen näitä juttuja lukenut ja kirjoittanut, niin uskallan väittää, että aika monet niistä ovat mielenkiintoisia muillakin toimialoilla ja erityisesti tilitoimiston asiakasyrityksissä toimialasta riippumatta. Toinen tarkoitus on ollut taloushallintoalan arvostuksen ja me-hengen nosto sekä Taloushallintoliiton toiminnan esittely. Tätä asiaa on kuitenkin runsaasti myös Taloushallintoliiton verkkosivuilla.

Jatkossa tilitoimistoliiketoiminnan kannalta tärkeät asiakirjoitukset vaikkapa sopimuksista, konkurssitilanteista tai tietotekniikan hyödyntämisestä julkaistaan kaikki Tilisanomissa. Se on jatkossa entistä paksumpi paketti. Olemme koelukeneet eri paksuisia Tilisanomia ja vielä mahtuu sivuja ilman, että lehti paisuu liian paksuksi ja painavaksi.

Jatkossa kaikki tilitoimistoalan yhteisöllisyyttä ja me-henkeä edistävät ja alan ihmisiä esittelevät kirjoitukset julkaistaan Taloushallintoliiton sivuilla. Nämä sivut uudistetaan lukija­ystävällisemmiksi.

Kaikki vanhat kirjoitukset Tilitoimistossa-lehden verkkosivuilta siirretään Tilisanomien ja Taloushallintoliiton verkkosivuille. Löydät siis jatkossa esimerkiksi Asiantuntija vastaa -palstan Tilisanomien verkkosivuilta. Mikään olennainen ei mene hukkaan ja oikea ja riittävä kuva löytyy jatkossakin.

Teemme tämän muutoksen lukijoiden ja kirjoittajien vuoksi. Tilitoimistossa-lehti tavoittaa Tilisanomiin verrattuna niin vähän lukijoita, että tuskailen jokaisen hyvän kirjoittajan ja kirjoituksen puolesta. Tuskailen myös niiden lukijoiden puolesta, joilta on jäänyt monet tiukat kirjoitukset lukematta.

On tässä tietenkin kyse rahastakin. Paperilehden painattamiseen ja toimittamiseen kuluu melkoinen summa rahaa ja aikaa, joka sekin on rahaa. Nyt se raha voidaan käyttää sisältöihin – esimerkiksi Tilisanomien verkkokirjoituksiin ja lisäsivuihin. Ja kun joku teistä kuitenkin ajattelee, että Hirsimäki, Ojala ja Fredman vain haluavat lokoisampia päiviä, voin vakuuttaa, että näin ei ole. Jatkossa teemme entistä enemmän sisältöä, kun siihen on rahaa.

Tämä vuosi siis mennään vielä nykymallilla. Tilitoimistossa-lehden verkkosivut säilyvät käytössä, kunnes aineisto on siirretty uusiin paikkoihin. Olemme innoissamme tästä muutoksesta, ja uskon, että lukijamme huomaavat tämän entistä parempana palveluna ja sisältönä.

Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 3/2021.

Yritysvastuu ja kestävyysraportointi
Vastuullisuusraportointi tarkoittaa sitä, että yritykset raportoivat omien toimiensa taloudellisista, sosiaalisista ja ekologisista vaikutuksista ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kestävyysraportointidirektiivi tulee muuttamaan yritysvastuuseen liittyviä velvoitteita myös Suomessa.