Alan parasta koulutusta

Taloushallintoalan tärkeimmät tietoturvakoulutukset tulevat – ilmoittaudu nyt IT-asiantuntijan koulutuksiin

Taloushallintoliitto, Huoltovarmuuskeskus ja Fraktal Oy tuottavat syksyn aikana Suomen kattavimman taloushallintoalan tietoturva- ja tietosuojakoulutuksen. Taloushallinnon tukipalveluja tuottaville IT-taloille räätälöity koulutuskokonaisuus on nyt julkaistu kokonaisuudessaan.

Maksuttomat tietoturvakoulutukset on suunnattu koko taloushallintoalalle. Koulutukset koostuvat kolmesta kokonaisuudesta: taloushallintoalan johdon koulutukset, työntekijöiden koulutukset ja taloushallintoalan IT-asiantuntijoiden koulutukset.

Johdon koulutuksissa käsitellään muun muassa turvallisuusjohtamista ja toimittajahallintaa. Työntekijöiden koulutuksissa käsitellään esimerkiksi tunnistautumismenetelmiä, tietoturvaa ja toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa. Nämä koulutuskokonaisuudet valmistuvat syys- ja lokakuussa.

Voit nyt ilmoittautua IT-asiantuntijan koulutuksiin

IT-toimittajien kokonaisuudessa paneudutaan taloushallintoalan erityispiirteisiin, toimittajayhteistyöhön ja jatkuvuuden hallintaan. IT-asiantuntijan koulutukset on nyt julkaistu kokonaisuudessaan ja löydät ne Taloushallintoliiton tietoturvan kehittämishankkeen sivuilta tai Taloushallintoliiton verkkokaupasta.

Ilmoittaudu IT-asiantuntijan tietoturvakoulutuksiin

IT-asiantuntijan maksuttomiin webinaareihin ilmoittaudutaan verkkokaupan kautta yhtenä pakettina.

Ilmoittaudu täältä.

Koulutukset tuottavan Fraktal Oy:n operatiivisen johtajan Marko Buurin mukaan tietoturvaosaaminen liittyy nykypäivänä tavalla tai toisella kaikkien työntekijöiden työhön. Buurin mukaan varsinkin IT-talojen on hyvä perehtyä taloushallintoalan toimijoiden uhkiin ja ymmärtää alan erityispiirteitä.

”Kilpailutustilanteessa tarjoajapuolen on hyvä ymmärtää, mistä taloushallintoalan kysymykset ja tarpeet kumpuavat. Tämä auttaa tarjouksiin vastaamisessa, mutta toivottavasti vie myös asiakaspalvelua ja tuotekehitystä eteenpäin”, Buuri sanoo.

Koulutuksiin ilmoittaudutaan ”pakettina” eli useaan koulutukseen kerralla. Koulutukset koostuvat verkkokoulutuksista ja TALk-webinaareista, joissa on mukana myös keskustelutilaisuus. Webinaarien substanssiosuudet ovat jälkeenpäin katsottavissa Taloushallintoliiton verkkokoulutusalustalla.

Erityisesti IT-taloille koulutuskokonaisuus on kattava paketti. Taloushallintoalalla käsitellään jatkuvasti tietoturvasensitiivistä henkilötietoa ja yritysten taloustietoja. Taloushallinnossa työskentelevät odottavat IT-asiantuntijoiden osaavan neuvoa ja ohjeistaa heitä tietoturvakysymyksissä. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena onkin tarjota apuvälineitä ja työkaluja, jotta IT-talot voivat palvella taloushallinnon asiakkaitaan entistä paremmin. Taloushallinto on tunnistettu myös yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta tärkeäksi alaksi, jonka pitää pystyä toimimaan myös poikkeustilanteissa. Tämä asettaa vaatimuksia myös taloushallinnon palveluyritysten kanssa toimiville IT-taloille.

Miksi minun pitäisi osallistua tietoturvakoulutuksiin?

Taloushallintoliitto tarkastaa auktorisoituja jäsenyrityksiään vuosittain. Yksi tarkastuksen osa-alueista on tietoturvan ja tietosuojan järjestäminen. Tarkastuksissa on havaittu, että alalla on merkittäviä puutteita tietoturvaosaamisessa. Kaikissa toimistoissa tekniset ratkaisut tai henkilöstön osaaminen eivät ole ajan tasalla.

”Tavoitteenamme on nostaa tietoturvaosaamisen tasoa koko taloushallintoalalla Suomessa. Haluamme varmistaa, että ala pystyy palvelemaan suomalaisia yrityksiä myös mahdollisissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa”, sanoo Taloushallintoliiton osaamispäällikkö Anne Åkerberg.

Koulutusten jälkeen alan toimijoilla on nykyistä parempi kyky varautua erilaisiin kyberrikollisuuden ja tietosuojaloukkausten tilanteisiin. Tietomurrot, tietojen kalastelut ja maksupetokset ovat jo nyt jokaviikkoisia uutisia julkisuudessa, joten niihin on syytä varautua.

Keväällä tietoturvan itsearviointimalli

Koulutuskokonaisuus täydentyy keväällä 2025, kun Taloushallintoliitto julkaisee pk-tilitoimistoille tarkoitetun tietoturvan itsearviointimallin. Mallia voi käyttää oman tilitoimistonsa tietoturvan tason arviointiin. Arviointimalli rakennetaan syksyn aikana yhdessä tilitoimistojen kanssa.