Alan parasta koulutusta

Taloushallinnon tietoturvakoulutukset tulevat syksyllä

Taloushallintoliitto tuottaa yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen ja Fraktal Oy:n kanssa tietoturvan koulutusohjelman, joka jokaisen taloushallintoalalla työskentelevän henkilön kannattaa suorittaa. Tietoturvakoulutukset ovat maksuttomia ja ensimmäiset aikataulut on nyt julkaistu – käy tutustumassa!

”Tietoturva on äärimmäisen tärkeä teema nykyajan työelämässä, minkä voi huomata uutisia lukiessa”, toteaa Taloushallintoliiton osaamispäällikkö Anne Åkerberg.

Tietomurrot ja tietoturvarikkomukset ovat yleistyneet, ja yritysten tietoturva on ollut valitettavan ajankohtainen uutisaihe. Moni yritys ja organisaatio on vasta heräilemässä siihen, kuinka tärkeää on pitää järjestelmät ja oma tietoturvaosaaminen ajan tasalla.

Taloushallintoala on määritetty huoltovarmuuskriittiseksi alaksi, mikä lisää tietoturvaosaamisen tärkeyttä tilitoimistoissa. Palkanlaskennan, verotuksen ja maksuliikenteen palvelut ovat elintärkeitä yhteiskunnalle myös erilaissa kriisitilanteissa.

Maksuttomat tietoturvakoulutukset taloushallintoalalle

Osallistu työntekijän, johdon tai it-asiantuntijan koulutuksiin taloushallintoalan tietoturvasta syksyllä 2024!

Löydät uusimmat päivitykset, aikataulut ja linkit tietoturvan kehittämishankkeen sivulta.

”Jokaisen taloushallintoalalla työskentelevän tulisi päivittää osaamisensa tietoturvasta riittävälle tasolle”, Åkerberg painottaa.

Nyt osaamisen päivittämisestä tehdään mahdollisimman helppoa.

Yhdessä Huoltovarmuuskeskuksen ja tietoturvan asiantuntijaorganisaatio Fraktal Oy:n kanssa Taloushallintoliitto tuottaa maksuttoman tietoturvan koulutusohjelman koko taloushallintoalalle.

“Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana tässä tärkeässä hankkeessa”, sanoo Fraktalin operatiivinen johtaja Marko Buuri. ”Koulutusohjelma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden oppia uusia, työelämän kannalta tärkeitä taitoja helposti ja tehokkaasti. Yhdessä voimme vahvistaa tietoturvaosaamistamme ja suojata kriittiset tiedot entistä paremmin.”

Työntekijöiden koulutukset

Taloushallintoalan työntekijöille on tulossa syyskuussa verkkokoulutuskokonaisuus, joissa käydään käytännönläheisesti läpi tietoturvan tärkeimpiä asioita. Kokonaisuus on nopea ottaa haltuun – verkkokoulutukset vievät yhteensä aikaa alle tunnin.

Verkkokoulutusten aiheet

Tietoturva ja tietosuoja taloushallintoalalla
Laitteiden tietoturvallinen käyttö
Turvalliset tunnistautumismenetelmät
Tietoturvaa työpaikalla ja etätöissä
Toiminta poikkeustilanteissa

Johtajien koulutukset

Johtajille suunnatut verkkokoulutukset tietoturvasta julkaistaan lokakuussa ja myös ne kestävät yhteensä alle tunnin. Niiden lisäksi johdolle järjestetään myös webinaareja syksyllä 2024 ja keväällä 2025. Webinaareissa on tarjolla ajankohtaiskatsauksia tärkeistä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvistä aiheista ja niiden yhteydessä järjestetään kysymys-vastaus-klinikoita, joissa on mahdollista keskustella ja esittää verkkokoulutuksessa mieleen tulleita kysymyksiä.

Verkkokoulutusten aiheet

Tietoturvallisuus ja johdon vastuut
Tietoturvallisuuden johtaminen taloushallintoalan yrityksissä
Tietoturva ja toimittajayhteistyö
Poikkeamanhallinta
Tietoturvariskien hallinta

Webinaarit

8.11.2024 Turvallisuusjohtaminen ja tietoturvan ajankohtaiskatsaus (ilmoittautuminen on auki)

2.12.2024 Toimittajahallinta ja tekoäly ja taloushallinto

16.12.2024 TALk-keskustelu: Tietoturvahäiriöt ja poikkeamatilanteiden hallinta

IT-asiantuntijoiden koulutukset

Kokonaisuuteen kuuluu myös taloushallintoalan järjestelmä- ja IT-asiantuntijoille suunnatut webinaarit, joissa jaetaan tietoa ja parhaita käytäntöjä tietoturvan edistämiseksi.

Webinaarit

20.9.2024 Tietoturva ja tietosuoja taloushallintoalalla ja ajankohtaiskatsaus

4.10.2024 Toimittajayhteistyö ja TALk-keskustelu

25.10.2024 Jatkuvuuden hallinta ja ICT-infrastruktuurin hallinnan parhaat käytännöt

29.11.2024 ICT-päätelaitteiden hallinnan parhaat käytännöt ja ajankohtaiskatsaus sekä TALk-keskustelu

Koulutuksiin pääsee ilmoittautumaan syksyllä 2024

Johdon ja IT-asiantuntijoiden koulutuksia on tulossa myös vuoden 2025 puolella. Niiden aikataulut tarkentuvat syksyn aikana. Taloushallintoliitto pidättää oikeuden muutoksiin koulutuksissa ja aikatauluissa.

Koulutuksiin pääsee ilmoittautumaan syksyllä 2024. Kaikki koulutuksiin ja taloushallintoalan tietoturvan kehittämishankkeeseen liittyvät uutiset, päivitykset ja ilmoittautumislinkit päivitetään tälle sivulle. Ota sivu itsellesi talteen ja seuraa viestintäämme koulutuksista.

Taloushallintoalan tietoturvan kehittämishanke on osa Huoltovarmuuskeskuksen Digitaalinen turvallisuus 2030 -ohjelmaa.