Pääomasijoittajat ry pohtii listautujia – tuttuja nimiä joukossa

Pääomasijoittajat ry julkaisee vuosittain listan suomalaisten pääomasijoittajien kohdeyrityksistä, jotka ovat sijoittajien mukaan potentiaalisia pörssiin listautujia seuraavan viiden vuoden aikana. Tämän vuoden listalla on yhteensä 54 yritystä, jotka edustavat eri toimialoja ja kokoluokkia. Mukana on myös useita taloushallintoalan yrityksiä.

Yhdistyksen listalta tänä vuonna löytyvät muun muassa seuraavat alan nimet: Accountor, Balanco, Fennoa ja Staria. Myös taloushallintoalalla toimivaa kevytyrittäjäpalvelu Ukko.fi:tä arvioidaan mahdolliseksi listautujaksi. Laskutuspalvelu Ropo Capital on myös listalla.

Ropo Capital ja Staria olivat mukana listalla myös vuoden 2022 syksyllä. Tällöin mahdollisena listautujana nähtiin myös Rantalainen.

Helsingin pörssin listautumisikkuna on vuoden 2023 aikana ollut pääosin kiinni. Taustalla on myös matalien korkojen aikainen kova listautumisralli, joka toi Helsingin pörssiin useita uusia yhtiöitä viimeisen parin vuoden aikana.

Vuonna 2022 suomalaiset pääomasijoittajat sijoittivat ennätykselliset 888 miljoonaa euroa yhteensä 347 yritykseen. Pääomasijoittajat ovat aina väliaikaisia omistajia, jotka kehittävät kohdeyrityksiään omistusaikana ja irtautuvat niistä yleensä 3–7 vuoden kuluessa, Pääomasijoittajat ry kertoo tiedotteessaan.