Kysely pankkipalvelujen saatavuudesta tilitoimistoille

Yritysten vaikeudet saada pankkipalveluja ovat näkyneet julkisuudessa kesän aikana. Taloushallintoliitto tiedustelee kyselyllä tilitoimistojen asiakasyritysten kohtaamia haasteita pankkipalvelujen tai pankkitilin saamisessa.

Kysely pankkipalvelujen saatavuudesta

Pääset vastaamaan kyselyyn tästä linkistä.

Teemme kyselyn ongelman laajuuden selvittämiseksi ja ongelmien ratkaisumallien kartoittamiseksi. Kysely on avoinna elo–syyskuun vaihteen ajan.

Teemme koosteen kyselyn tuloksista valtiovarainministeriön käynnistämälle selvityshankkeelle https://vm.fi/pankkipalvelut

Ongelma ollut esillä vuosia

Ongelma ei ole uusi. Teimme vastaavanlaisen kyselyn jäsenistöllemme syksyllä 2019. Tällöin 150 tilitoimistoa vastasi kyselyyn. 45 prosenttia vastaajista kertoi asiakkaillaan olleen ongelmia pankkipalvelujen saamisessa – usein niin, että tiliä ei oltu avattu mihinkään suomalaiseen pankkiin. Vastauksista ilmeni, että myös vakiintuneiden suomalaisten yritysten pankkitilejä oli irtisanottu syitä ilmoittamatta.

Olemme uutisoineet myös siitä, mitä tilitoimisto voi tehdä, jos asiakasyritys ei saa pankkipalveluja tai tiliä itselleen. Myös Tilisanomissa käsiteltiin elokuussa 2021 niin sanottuja vaihtoehtoisia maksupalveluja taloushallinnossa.

Lue lisää aiheesta