Yrittäjyys

Konkurssien määrä viime vuotta suurempi alkuvuonna

Tämän vuoden tammi–kesäkuussa asetettiin konkurssiin 1 325 yritystä. Vuosi sitten vastaavana aikavälinä asetettiin konkurssiin 1 092 yritystä, joten konkurssien määrä on kasvanut vuoden takaiseen 21,3 prosenttia.

Konkurssien määrän kasvu loiveni alkuvuodesta. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä konkurssimäärät olivat olleet 31,4 prosentin kasvussa. Huhti–kesäkuun osuus konkurssien määrästä on 638 kappaletta. Vuoden takaiseen (569 kappaletta) verraten kasvuprosentti toisella neljänneksellä oli 12,1.

Tammi–kesäkuussa aloitettiin 159 yrityssaneerausta, mikä on 59,0 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin (100 kappaletta). Vuoden toisen neljänneksen osuus aloitetuista saneerausmenettelyistä oli 82 kappaletta (54).

Saneerausmenettelyjen kokonaismäärä on kohtalaisen pieni, mikä on otettava huomioon määrien kasvuprosenttia tarkasteltaessa. Pienetkin absoluuttiset muutokset voivat näkyä suurena prosentuaalisena kasvuna, tiedottaa konkurssiasiamies.

Lisää aiheesta

Konkurssilaki ei käytännössä suojaa tilitoimiston saatavia
Konkurssilain 16:2,2 §:n on tarkoitus suojata tilitoimiston saatavia työstä, joka on tehty kahden kuukauden aikana ennen asiakasyrityksen asettamista konkurssiin. Pykälä sanoo: "Konkurssipesä vastaa myös velallisen kirjanpidon laatimisesta aiheutuneesta, konkurssin alkamista edeltäneiden viimeisten kahden kuukauden aikaan kohdistuvasta kohtuullisesta saatavasta."
04.05.2023 Yrittäjyys
Konkurssien määrä kasvanut – miten asiakasyrityksen kanssa tulisi toimia?
Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä asetettiin konkurssiin yhteensä 687 yritystä. Vuonna 2022 vastaavana aikana luku oli 523, joten kasvua on tullut yli 30 prosenttia. Konkurssiasiamies Terhi Maijalan mukaan viime vuoden luku on kuitenkin tavallista alhaisempi. Konkurssien määrä on noussut syksystä lähtien.
Konkurssipesän taloushallinto
Koulutuksessa saat yleiskuvan konkurssimenettelyn tavoitteista ja tyypillisistä vaiheista sekä vahvistat osaamistasi konkurssipesän kirjanpidon laadinnan erityispiirteistä.