Maaseudun yritysrahoituksen haku on alkanut – katso lisäohjeita webinaarista

Yritystoiminnan kehittämistä pohtiva yrittäjä tapailee suunnitelmiaan usein ensimmäisenä taloushallinnon ammattilaisen kanssa. Taloushallinnossa on usein hyvä osaaminen myös liittyen erilaisiin yritystukiin, joita yrittäjät hakevat. ELY-keskukset ja ELY:jen alaiset Leader-toimintaryhmät aloittavat tänä vuonna uusien maaseudun yritystukien myöntämisen. Yritysrahoitukseen ja palveluiden kehittämiseen ohjataan yli 500 miljoonaa euroa vuosina 2023–2027.

Maaseudun yritys- ja hanketukien haut EU-rahoituskaudelle 2023–2027 ovat alkaneet Hyrrä-asiointipalvelussa. Auki ovat rahoitushaut kaikkiin yritystukimuotoihin. Tämän lisäksi haettavissa ovat hanketuista yhteisöjen investoinnit, koulutus- ja tiedonvälityshankkeet sekä valtaosa yhteistyöhankkeista mukaan lukien viljelijä- ja yritysryhmähankkeet sekä valmisteluraha.

Lisää hanketukimuotoja tulee hakuun syksyllä 2023. Silloin käynnistyvät esimerkiksi laajakaistahankkeiden, pienhankkeiden ja Leader-ryhmien kautta haettavien alueiden välisten hankkeiden haut.

Tukien päätöksenteko ja maksaminen alkavat vaiheittain syksyn 2023 aikana.

Webinaari maaseudun yritysrahoituksesta

Järjestimme webinaarin maaseudun yritystuista 16. toukokuuta. Webinaarin tallenne on katsottavissa, ja tallenne on suunnattu niin taloushallinnon ammattilaisille kuin yrittäjille.

Katso tallenne täältä!

Webinaarissa aiheesta kertovat maa- ja metsätalousministeriön johtava asiantuntija Juuso Kalliokoski, Ruokaviraston johtava asiantuntija Reijo Martikainen ja Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Mira Merikanto.

Maaseutualueella toimivat yritykset voivat hakea tukea yritystoiminnan käynnistämiseen, kehittämiseen ja investointeihin. CAP-suunnitelma sisältää erilaisia tukimuotoja alkutuotantoon, alkutuotannon kehittämiseen sekä maaseudun elinvoimaisuuteen, maaseudulla asumiseen ja hyvinvointiin liittyen. Osa tuista ohjataan maaseutualueella toimiville käynnistettäville sekä toimiville yrityksille suorina yritystukina. Yritykset myös hyötyvät maaseudun palveluiden kehittämisestä välillisesti.

Taloushallintoliitto järjestää webinaarin maaseudun yritystuista ja niiden hakemisesta 16. toukokuuta. Webinaari tähtää taloushallinnon ammattilaisen perustietojen lisäämiseen maaseudun yritysrahoituksesta. Tavoitteena on, että webinaarin myötä tilintoimisto pystyy tuottamaan parantuneella talousneuvonnalla ja ohjaamisella lisäarvoa asiakkaalle osana tilitoimiston palveluja.

Maaseudun yritystuilla tarkoitetaan pääsääntöisesti maatalouden ulkopuolista yritystoimintaa. Yrityksen ei tarvitse olla maatila. Tukikelpoisen yrityksen tulee kuitenkin sijaita maaseutualueella ja yrityksellä tulee olla edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan. Karkeasti kolmannes yrityksistä luokitellaan maaseutuyrityksiksi.

Tukea voi hakea yksityishenkilönä. Lisäksi keskisuuri yritys voi olla investointituen saaja maataloustuotteiden jalostukseen ja niiden kaupan pitämiseen liittyvissä tilanteissa.

Tukimuotoja ovat jatkossa:

• Aloittavan yrittäjän käynnistämisavustus
    • Jos yrittäjä on aloittamassa tai suunnittelee yritystoiminnan aloitusta. Tukea voi hakea yritystoiminnan kokeiluun, osa-aikaiseen yrittämiseen, päätoimiseen yrittämiseen sekä omistajanvaihdoksen suunnitteluun.
  • Yritystoiminnan kehittäminen
    • Toimiva yritys voi jatkokehittää yritystä muun muassa liiketoimintaan valmentavan neuvonnan ostamisella, tuotekehityshankkeilla, markkinoinnin kehittämisellä ja investointien toteutettavuussuunnitelmilla.
  • Investoinnit
    • Aloittavat ja laajentavat yritykset voivat saada investointitukea muun muassa tuotantotilojen hankkimiseen tai rakentamiseen, koneiden ja muun käyttöomaisuuden hankintaan ja aineettomiin investointeihin, kuten ohjelmistojen, patenttien ja valmistusoikeuksien hankintaan. Investoinnilla tulee olla olennaista merkitystä yrityksen perustamiselle, kasvulle tai kehittymiselle.
Maaseudun yritystuet -webinaaritallenne (16.5.2023)