Kehitystä pankkipalvelujen ja yhteyksien toimintamalleihin ja hinnoitteluun

Accountor Finago ja Alisa Pankki ovat toteuttaneet ja julkaisseet uuden kaupallisen ratkaisun Procountor Tilin, joka ratkoo erityisesti mikroyritysten, yhdistysten ja asunto-osakeyhtiöiden ongelmia pankkipalvelujen saatavuudessa.

Pankkiyhteyksien hinnoittelu on monesti este mikroyritysten ja muiden pienten yhteisöjen digitalisaatiolle. Pankkien veloitukset pankkiyhteyksien kuten tiliotteiden, lähtevien maksujen ja viitesuoritusten käytöstä ovat olleet kaikkein pienimpien yritysten ja niitä palvelevien tilitoimistojen päänvaiva vuosia. Web services -pankkiyhteyksien kuukausikulut ovat pienelle yritykselle usein suuremmat kuin laadukkaan taloushallinto-ohjelmiston kuukausiveloitus. Joskus ne ovat jopa suuremmat kuin kirjanpitopalvelun kuukausikustannus.

Esimerkiksi asunto-osakeyhtiöillä ja yhdistyksillä tapahtumamäärät voivat olla varsin suuria, joten myös tapahtumakohtaisista veloituksista kertyy vuositalolla huomattava summa.

Osin näiden kustannusten johdosta pienimpien yritysten ja yhteisöjen kirjanpitoa hoidetaan tarpeettoman manuaalisesti. Pienillä transaktiomäärillä automaatio ei kykene kilpailemaan näppäräsormisen kirjanpitäjän kanssa. Olisi kuitenkin suotavaa, että ammattitaitoisen kirjanpitäjän aika kuluisi arvokkaammissa toimissa kuin näppäimistön jatkeena.

Monesti myös pankkiyhteyksiä käytetään säästösyistä tehottomasti. Tiliotteita saatetaan hakea esimerkiksi kerran viikossa tai kerran kuussa. Tämä ei helpota tilitoimiston prosesseja tai palvele ajantasaisen taloustiedon tuottamista.

Pankkiyhteyksien pystyttämisessä on harmillisia viiveitä

Olen saanut vuosien aikana lukuisia yhteydenottoja tilitoimistoilta. Soittajat ovat harmitelleet pankkiyhteyksien hintojen ohella niiden käynnistämisen hitautta ja byrokratiaa. Kohtuullisen suurta käynnistysmaksua vastaan tilitoimisto on saanut soitella perään ja odotella, milloin palvelu saadaan käyntiin. Procountor Tilin ideana on nyt tarjota ratkaisu yllä kuvattuihin ongelmiin.

Alisa Pankin tarjoaman IBAN-pankkitilin ja verkkopankin lisäksi palveluun kuuluvat pankkiyhteydet. Kiinteä kuukausiveloitus kattaa sekä tilin että pankkiyhteydet. Palvelusta ei veloiteta avausmaksua. Pankkiyhteyksien hinnan ei pitäisi olla enää digitalisaation esteenä tilitoimistojen pienimmillä asiakkaillakaan.

Procountor Tilissä pankkiyhteydet saadaan toimintaan nopeasti. Web services -yhteydet avataan aina automaattisesti tilinavauksen yhteydessä, joten maksuliikenteen käynnistämistä ei tarvitse odotella.

Alku suuremmalle murrokselle ja kilpailulle?

Myös muilla ohjelmistotaloilla ja pankeilla on Taloushallintoliiton tietojen mukaan vastaavia pankki- ja taloushallintopalvelujen yhteiskäyttöön liittyviä kehityshankkeita. Toivottavasti olemme isomman muutoksen kynnyksellä ja myös pk-yritysten maksuliikennepalvelut ovat jatkossa aidon hintakilpailun ja innovaatioiden kohteena.

SEPA-alueen maksuliikennepalvelujen ohella pk-yritykset maksavat kovan hinnan monista muistakin pankkipalveluista. Valuuttamaksuissa suurten pankkien osto- ja myyntikurssin ero on jopa kolme prosenttia. Tämä tarkoittaa, että pk-yritys maksaa valuuttamääräisestä liikevaihdostaan 1,5 prosenttia suoraan pankille. Tehtävää siis riittää.

Artikkelia varten on haastaltu Accountor Finagon pankkipalveluja kehittävää Juho Putkosta.

Pankkipalvelut ovat olleet tapetilla

Olemme kirjoittaneet niin pankkipalvelujen saatavuudesta kuin uusista alan toimijoista viimeisen vuoden aikana.

Lue esimerkiksi nämä: