Digitalisaatiopilviä taivaanrannassa

Tilitoimistoalan taivaanrannan pilvet maalaa tulevina vuosina Verohallinto.

Tilitoimistoalan taivaanrannasta nousevan digitalisaatiopilven voi nähdä eri tavoin. Yhdelle se näyttäytyy kasvit pelastavana ja ilman raikastavana kesäisenä kuurona, jonka jälkeen on taas ihmisen helpompi hengittää ja kukkien kasvaa. Toiselle se näyttäytyy pelottavana ukkosena, joka saa hänet vetäytymään sisälle, repimään töpselit irti seinästä ja sulkeutumaan ulkomaailmalta. Kumpaan joukkoon sinä kuulut?

Itse huomaan poukkoilevani näiden kahden välillä. Välillä olen helpottunut ja ilahtunut, kun huomaan uuden sovelluksen tai digitalisoidun palvelun helpottavan arkeani töissä tai kotona. Välillä olen turhautunut, vihainen, tai pettynyt, kun joku on mennyt sotkemaan hyvin toimineen ja minulle tutun prosessin tai käyttöliittymän uusilla, usein digitaalisilla toiminnoilla. Jälkikäteen huomaan usein, etten mistään hinnasta enää palaisi vanhaan, mutta muutoksen hetkellä käperryn itseeni ja kiroilen ääneen.

Tilitoimistoalan taivaanrannan pilvet maalaa tulevina vuosina Verohallinto. Näin äkkiseltään ne vaikuttavat aika suurilta, tummilta ja matalalla roikkuvilta, eli pelottavilta. Mielessä on vielä tuoreena edellinen myrskypilvi, joka aiheutti ukkospuuskia ja rankkasateen (tulorekisteri ja suomi.fi), joka yllätti ainakin tämän purjehtijan pyykit narulla, täydet purjeet ylhäällä ja kesäinen lounas katettuna veneen kannelle.

Suosittelisin teille kaikille pitämään silmät ja korvat auki ja tähystämään ympärille. Muuttuvat sääolosuhteet kannattaa huomioida ja niihin pitää varautua ja valmistautua. Aikaa on vielä hyvin, mutta nyt kannattaa alkaa toimimaan. Osa teistä tullee saamaan digitalisaatiorintamasta lisää vauhtia purteensa ja jopa nauttimaan matkasta enemmän, toiset teistä hakeutuvat rantaan suojaan ja kiinnittävät veneen tiukemmin ja osa päättää jopa luopua rakkaasta harrastuksesta kokonaan.

Suotuisia tuulia toivottaen, kesää muistellen ja seuraavasta haaveillen,

kapteeni Soro

Artikkelin on kirjoittanut Antti Soro, Taloushallintoliiton toimitusjohtaja.

Artikkeli on julkaistu alun perin Tilitoimistossa-lehdessä nro 5/2019.

Yritysvastuu ja kestävyysraportointi
Vastuullisuusraportointi tarkoittaa sitä, että yritykset raportoivat omien toimiensa taloudellisista, sosiaalisista ja ekologisista vaikutuksista ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kestävyysraportointidirektiivi tulee muuttamaan yritysvastuuseen liittyviä velvoitteita myös Suomessa.