Arvonlisäverokannan päivitys vaatii ohjelmistotoimittajien, tilitoimistojen ja asiakasyritysten sujuvaa ja kiireellistä yhteispeliä

Arvonlisäverokannan päivitys vaatii kesän aikana ja alkusyksystä ohjelmistotoimittajien, tilitoimistojen ja asiakasyritysten sujuvaa ja kiireellistä yhteispeliä. Kertasimme tähän artikkeliin tärkeimpiä asioita alv-muutokseen liittyen. Tarjolla on koulutusta, Tilisanomien maksuton artikkeli ja keskustelutilaisuus muutoksessa tarvittavista toimenpiteistä. Teimme myös asiakasviestintää varten tiedoteluonnoksen, jota tilitoimistot voivat hyödyntää. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1. syyskuuta 25,5 prosenttiin.

Lue maksuttomat asiantuntijakirjoitukset Tilisanomissa

Arvonlisäveroasiantuntija Petri Salomaa kirjoitti arvonlisäveromuutoksen sisällöstä laajan artikkelin Tilisanomiin. Artikkeli on asian tärkeyden vuoksi maksutta kaikkien luettavissa Tilisanomien verkossa. Artikkelia kannattaa tilitoimistoissa jakaa myös asiakasyrityksille. Esimerkiksi laskutuksen oikeat jaksotusratkaisut tai matkakulujen hallinta vaativat yleensä myös asiakkaan aktiivista suunnittelua ja valmistautumista.

Kannattaa muistaa myös Salomaan vetämä koulutus 15. elokuuta.

Tilisanomien verkkoversioon on julkaistu kesäkuun aikana myös muita hyödyllisiä artikkeleita arvonlisäverokannan muutoksesta. Näihin kannattaa ehdottomasti tutustua!

Arvonlisä­veron yleisen vero­kannan korotuksen voimaantulo­periaatteet
Petri Salomaan erinomaisessa koulutuksessa 14. kesäkuuta käsiteltiin voimaantuloon liittyviä käytännön kysymyksiä. Luonnollisesti koulutuksessa heräsi jatkokysymyksiä, joihin Salomaa vastaa tässä artikkelissa.

Arvonlisävero­muutoksen implementointi ohjelmistoihin
Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Janne Fredman käsittelee arvonlisäverokannan muutoksen viemistä käytäntöön ohjelmistoissa ja sitä, miten moninaisia seikkoja siinä tulee ottaa huomioon.

Kirjanpitäjän pitää olla tarkkana kuin porkkana – keskusteluwebinaari 19.6.

Monissa kirjanpito-ohjelmissa on mahdollisuus tehdä erilaisia tiliöintiohjauksia muun muassa toimittaja-, asiakas- ja tuoterekisteriin. Ohjauksissa otetaan kantaa kirjanpitotilin lisäksi usein myös alv-käsittelyyn. Mikäli ohjausten taakse on syötetty oletusarvoinen arvonlisäverokanta, nämä pitää muistaa päivittää.  Asiakkaiden itse tekemissä myyntilaskuissa on syytä olla loppuvuoden ajan tarkkana ja varmistaa kuukausikirjanpidon yhteydessä, että alv-prosentti on muistettu laittaa oikein. Muun muassa etukäteen tehtyjen, kuukausittain toistuvasti laskutettavien suoritteiden osalta voi helposti asiakkaalla tulla virhettä.

Petri Salomaan artikkelin ja koulutuksen ohella pidimme keskiviikkona 19. kesäkuuta avoimen keskustelutilaisuuden arvonlisäveromuutoksen tärkeimmistä muistettavista asioista.

Ohjelmistojen asetukset ja integraatiot vaativat huolellista suunnittelua

Vaikka kirjanpitäjä on aina tarkkana kuin porkkana, ei kokonaisuus toimi, ellei arvonlisäveromuutosta ole huomioitu kaikissa asiakasyrityksen ja tilitoimiston ohjelmistoissa. Arvonlisäveroa käsitellään esimerkiksi kassajärjestelmissä, verkkokauppaohjelmistoissa, toiminnanohjausjärjestelmissä ja matkalaskuohjelmistoissa. Näissä kaikissa pitää säätää arvonlisäverokantoja ja hallita siirtymäkausi, kun kahta arvonlisäveroprosenttia käytetään ainakin osin rinnakkain. Haastavinta on varmistaa, että ohjelmistojen väliset integraatiot pelaavat siirtymän aikana, kun samasta ohjelmistosta voi tulla kahden eri arvonlisäveroprosentin liiketapahtumia

Polkupyöräetujen verotusarvot tarkastettava syyskuussa

Alv-korotus voi vaikuttaa myös luontoisetuna annetun polkupyöräedun käsittelyyn. Mikäli etu on järjestetty leasing-sopimuksella, niin ennen 1.9.2024 tehtyjen sopimusten osalta palkanlaskennassa käsiteltävät verotusarvot on tarkastettava laskutuksen muuttuessa. Verotusarvon noustessa voi osa edusta muuttua veronalaiseksi, mikäli se ylittää 100 euron rajan kuukaudessa (verovapauden raja 1 200 euroa/vuosi). Mikäli taas edun arvoa peritään työntekijän palkasta, niin perittävä summa voi muuttua. Muutoksella voi olla vaikutuksia myös sosiaalivakuutusmaksuihin riippuen siitä, miten etu on annettu.

Asiakastiedoteluonnos tilitoimistoille arvonlisäveromuutoksesta

Olemme laatineet esimerkkitiedotteen, jonka avulla tilitoimistot voivat viestiä asiakkailleen arvonlisäveromuutoksesta. Voit hyödyntää sitä viestinnässä asiakkaille ja muokata siitä omaan palvelumalliisi sopivan version. Voit muokata tarvittaessa myös erilliset tiedotteet niille asiakkaille, jotka käyttävät tilitoimistonne tarjoamia ohjelmistoja, ja niille, jotka käyttävät omia järjestelmiään esimerkiksi laskutukseen.

Lataa tästä asiakastiedoteluonnos käyttöösi.

Uutista päivitetty 26.6.2024.