Uutiset ja tiedotteet

Vastaa kyselyyn maksujen ja palautusten ylimääräisestä työstä

Suomen Taloushallintoliitto ry:n logo

Taloushallintoliitto selvittää kyselyllä paljonko taloushallinnon ammattilaisilla menee kuukausitasolla aikaa OmaVero-palvelussa tehtävien maksujen ja palautusten täsmäyttämisen ylimääräiseen työhön.

Kyselyyn vastaaminen vie muutaman minuutin! Toivomme vastauksia niin tilitoimistoissa työskenteleviltä kirjanpitäjiltä kuin yritysten talousosastoilta. Kysely on auki perjantaihin 24. helmikuuta asti.

Voit vastata kyselyyn tämän linkin kautta.

Maksujen ja palautusten käyttösäännöt on taloushallinnon ammattilaisten keskuudessa koettu epäselviksi ja vältettävissä olevaa lisätyötä aiheuttaviksi. Pyrimme kyselyn perusteella selvittämään, minkälainen “kansantaloudellinen hintalappu” ylimääräisellä työllä on taloushallinnon ammattilaisten keskuudessa ja yrityksissä vuositasolla. Nykyjärjestelmän sekavuuden on koettu aiheuttavan turhaa selvittelytyötä yrityksissä. Selvitystyöt rasittavat Verohallinnon asiakaspalvelua, kun yritysten on vaikea hahmottaa OmaVero-palvelun tiedoista verojen kokonaistilannetta eli miten maksut ja palautukset ovat kohdentuneet ja onko verovelkasaldo oikein.

Vastaa kyselyyn

Voit vastata maksujen ja palautusten täsmäyttämisen ylimääräisen työn kyselyyn tästä linkistä.

Kyselyyn vastaaminen vie muutaman minuutin.

Muutoksia suunniteltu vuosia

Verohallinto suunnittelee muutoksia veronkantolakiin. Mahdollisen lakimuutoksen tavoitteena olisi yksinkertaistaa OmaVeron maksujen- ja palautusten käsittelyä ja käyttöjärjestystä.

Verohallinto laati jo vuonna 2021 Valtiovarainministeriölle esityksen veronkantolain maksu-ja palautussäännösten yksinkertaistamiseksi. Esitys laadittiin tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän järjestöjen, esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton, Suomen Yrittäjien ja Taloushallintoliiton kanssa. Asia ei tuolloin edennyt.

Myös Taloushallintoliitto on selvittänyt maksujen ja palautusten käyttösääntöihin liittyviä epäselvyyksiä aikaisemmin esimerkiksi vuosina 2017 ja 2018. Tuolloin kirjanpidon ja verotuksen asiantuntijatyöryhmän selvitystyö julkaistiin Tilisanomissa. Tilisanomien artikkeli sisältää myös paljon yksityiskohtaisia tapauskuvaksia maksujen ja palautusten epäselvyyksistä.