Alan parasta koulutusta

Työntekijöiden maksuton tietoturvakoulutus nyt julkaistu

tietoturvakoulutus-näppäimistö

Taloushallintoalan työntekijöille suunnattu maksuton tietoturvakoulutus on nyt julkaistu. Se on kattava ja käytännönläheinen perehdytys tietoturvaan työpaikalla. Osallistu ja vinkkaa myös kollegallesi – nämä asiat jokaisen taloushallintoalalla työskentelevän on tärkeä tietää.

Taloushallintoliitto, Huoltovarmuuskeskus ja Fraktal Oy tuottavat syksyn aikana Suomen kattavimman taloushallintoalan tietoturva- ja tietosuojakoulutuksen. Taloushallinnon työntekijöille suunnattu verkkokoulutus on nyt julkaistu kokonaisuudessaan. Löydät ne Taloushallintoliiton tietoturvan kehittämishankkeen sivuilta tai Taloushallintoliiton verkkokaupasta.

Työntekijöille räätälöidyssä koulutuksessa opitaan, miten omalla toiminnalla voi edistää tietoturvaa ja varmistaa, että organisaation ja asiakkaiden tiedot pysyvät turvassa.

Ilmoittaudu työn-tekijöiden tietoturvakoulutukseen

Työntekijöiden maksuton tietoturvakoulutus on viidestä moduulista koostuva verkkokoulutus, jonka voit suorittaa omassa tahdissasi. Videomuotoisen koulutusmateriaalin lisäksi se sisältää muun muassa osaamistestin.

Ilmoittaudu täältä.

Koulutuksessa käsitellään esimerkiksi tunnistautumismenetelmiä, tietoturvaa toimistolla ja etätöissä sekä toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa.

Työntekijöiden tietoturvakoulutuksen lisäksi hankkeessa tuotetaan räätälöidyt koulutukset myös johdolle ja IT-asiantuntijoille. Näille kohderyhmille suunnatut webinaarit järjestetään syksyn aikana ja niihin voi jo ilmoittautua. Taloushallintoalan johdolle suunnattu verkkokoulutus julkaistaan lokakuussa.

Tietoturvakoulutus – miksi minun pitäisi osallistua?

Taloushallintoliitto tarkastaa auktorisoituja jäsenyrityksiään vuosittain. Yksi tarkastuksen osa-alueista on tietoturvan ja tietosuojan järjestäminen. Tarkastuksissa on havaittu, että alalla on merkittäviä puutteita tietoturvaosaamisessa. Kaikissa toimistoissa tekniset ratkaisut tai henkilöstön osaaminen eivät ole ajan tasalla.

”Tavoitteenamme on nostaa tietoturvaosaamisen tasoa koko taloushallintoalalla Suomessa. Haluamme varmistaa, että ala pystyy palvelemaan suomalaisia yrityksiä myös mahdollisissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa”, sanoo Taloushallintoliiton osaamispäällikkö Anne Åkerberg.

Koulutusten jälkeen alan toimijoilla on nykyistä parempi kyky varautua erilaisiin kyberrikollisuuden ja tietosuojaloukkausten tilanteisiin. Tietomurrot, tietojen kalastelut ja maksupetokset ovat jo nyt jokaviikkoisia uutisia julkisuudessa, joten niihin on syytä varautua.

Keväällä tietoturvan itsearviointimalli

Koulutuskokonaisuus täydentyy keväällä 2025, kun Taloushallintoliitto julkaisee pk-tilitoimistoille tarkoitetun tietoturvan itsearviointimallin. Mallia voi käyttää oman tilitoimistonsa tietoturvan tason arviointiin. Arviointimalli rakennetaan syksyn aikana yhdessä tilitoimistojen kanssa.

Voit lukea taloushallintoalan tietoturvan kehittämishankkeesta myös Huoltovarmuuskeskuksen sivuilta.