Tilitoimiston rooli asiakkaiden yritysvastuun matkalla
Tilitoimistoilla tulisi olla merkittävä rooli niin yritysvastuun vetureina kuin asiakkaiden auttajina. Tilitoimistot ovat asiakkaidensa luotettavia ja strategisia kumppaneita. Tilitoimistot voivat auttaa asiakkaita navigoimaan yritysvastuun ja kestävyysraportoinnin vaatimuksissa ja mahdollisuuksissa.
Millaiset asiakkaat hyötyvät yritysvastuusta?
Euroopan unionin CSRD-direktiivi nosti kestävyysraportoinnin talousraportoinnin rinnalle, mikä luo yrityksille odotuksia yhä laajemmasta ja tarkemmasta raportoinnista vastuullisuusteemoihin liittyen. Vaikka tiukempi raportointivelvoite koskee suuria yrityksiä, toimitusketjujen vaatimukset ja sidosryhmien odotukset vetävät mukaan myös joukon pk-yrityksiä.
Pienille yrityksille raportointi on usein vapaaehtoista, mutta liiketoiminnan kannalta hyödyllistä. Tilitoimistojen ammattilaisilla on jo käsissään asiakkaidensa talousdata, joka antaa erinomaisen pohjan asiakkaan kanssa käytävälle kestävyysraportointikeskustelulle.
Miten tilitoimistona voit tunnistaa asiakasyritykset, jotka hyötyvät yritysvastuusta? Tässä muutama näkökulma:
Kasvun ennakointi: Lähestyykö asiakas CSRD:n kokoraja-arvoja (liikevaihto, tase, henkilöstö) tai kasvaa voimakkaasti?
Toimiala ja jalanjälki: Kuuluuko asiakas toimialalle, jolla on merkittävä ympäristö- tai sosiaalinen vaikutus (esim. tuotanto, logistiikka, rakentaminen ja energia-ala)?
Kansainvälistä liiketoimintaa: Toimiikoyritys kansainvälisillä markkinoilla? Tällöin on tärkeää ymmärtää myös eri maiden vastuullisuusodotukset.
Arvoketju ja asiakkaiden paine: Onko asiakkaasi osa isompaa konsernia tai toimittaja suurelle yritykselle, joka on jo CSRD-velvollinen? Myös vastuullisuudesta kiinnostuneet sidosryhmät voivat vaikuttaa.
Rekrytointi ja rahoitus: Joutuuko asiakas kilpailemaan osaavista työntekijöistä tai hakee aktiivisesti rahoitusta?
Miten kestävyys- ja talousraportointi eroavat toisistaan?
Talousraportoinnissa on totuttu tarkkuuteen, selkeyteen ja sääntöihin. Kestävyysraportointi vaatii kuitenkin hieman erilaista ajattelutapaa.
Datan luonne ja laatu: Talousraportoinnissa data on pääsääntöisesti rahamääräistä, kvantitatiivista ja sen tulee olla mitattavissa ja todennettavissa. Kestävyysraportoinnissa mittarit ovat moninaisemmat ja kvantitatiivisen tiedon lisäksi kvalitatiivinen tieto korostuu. Kaikki data ei ole täysin mitattavissa tai todennettavissa samalla tarkkuudella kuin eurot, minkä vuoksi luotettava prosessi tiedonkeruussa on ensisijaisen tärkeää.
Aikajänne: Talousraportointi katsoo tyypillisesti historiaan ja esittää menneen tilikauden tuloksen ja tilanteen. Kestävyysraportoinnin on sen sijaan oltava vahvasti tulevaisuuteen suuntautunutta. Yrityksen on esitettävä kestävyyteen liittyvät tavoitteet, toimintasuunnitelmat ja riskiarviot tuleville vuosille.
Sääntely ja ohjaus: Talousraportointia ohjaavat kansalliset kirjanpito- ja lainsäädäntövaatimukset. Kestävyysraportoinnin kenttä on vielä kehittyvä. Vaikka standardit tuovat mukanaan uuden tason sääntelyä, kestävyysraportoinnissa on edelleen tilaa yrityskohtaiselle harkinnalle ja laadulliselle kuvaukselle. Kaiken ei tarvitse olla täydellisesti standardoitua. Vastuullisuusraportoinnissa korostuu “riittävä taso riittää” -periaate.
Konkreettiset askeleet eteenpäin
Tilitoimiston rooli vastuullisuusmatkalla on monipuolinen ja parhaimmillaan asiakasyritykselle merkittävää arvoa tuottava. Se ulottuu neuvonnasta datan keruun tukemiseen.
Herätä ja keskustele: Tilitoimiston kannattaa ottaa kestävyysraportointiin liittyvät asiat puheeksi asiakastapaamisissa. Kysy avoimia kysymyksiä: Miten yritysvastuu on huomioitu strategiassa? Onko sidosryhmiltä tullut aiheeseen liittyviä kysymyksiä?
Datapohjien hyödyntäminen: Tilitoimistojen asiantuntemus talouden ja palkanlaskennan datasta on hyödyllistä. Yritykset tarvitsevat apua olennaisen yritysvastuudatan (esim. energiankulutus, matkakulut, henkilöstödata) keräämisessä ja dokumentoinnissa. Valmiit sapluunat ja prosessiohjeet helpottavat asiakkaan työtä merkittävästi.
Hyvän hallintotavan tuki: Tilitoimistot voivat suositella asiakkailleen ohjelmistoja ja prosesseja, jotka tukevat eettistä liiketoimintaa, tietoturvaa ja KYC-velvoitteita (asiakkaan tunteminen).
Verkostoituminen: Kaikkea ei tarvitse osata itse. Verkostoidu yritysvastuuraportointiin erikoistuneiden kumppaneiden kanssa. Yhdessä tarjoatte asiakkaille kokonaisvaltaisen ratkaisun.
Yritysvastuu ja kestävyysraportointi eivät ole vain pakkoja, vaan liiketoimintamahdollisuus. Tilitoimistojen aktiivinen rooli tässä muutoksessa lisää asiakassuhteisiin arvoa ja luo samalla tilitoimistolle itselleen kilpailuetua. Näen, että tilitoimistot ovat avainasemassa, kun suomalaisyritykset vastaavat kestävyysraportoinnin ja yritysvastuun odotuksiin.
Kirjoittaja
Tiina Holm
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Visma Solutions Oy
Tiina on Visma Solutionsin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja. Hän haluaa auttaa niin yrityksiä kuin yksilöitä kasvamaan kestävästi.

