Tilitoimistoasiointi

Pohditko taloushallintosi järjestämistä tai asioitko tilitoimiston kanssa?

Tältä sivustolta löydät vastaukset kysymyksiisi:

• Mitä palveluita tilitoimistot tarjoavat?
  • Miten tilitoimiston palvelut hinnoitellaan?
  • Miten ostan tilitoimistopalveluita?
  • Miten sovin tilitoimistopalveluista?
  • Mikä on tilitoimiston vastuu?

Sivustolta saat käyttöösi myös yrityksen muistilistoja, kirjanpidon ABC:n ja tilitoimistohaun tilitoimistojen löytämistä ja tarjouspyyntöjen tekemistä varten.

MITEN YRITYKSESI KOKO JA TAVOITTEET VAIKUTTAVAT VALINTAASI?

Yrityksesi koko ja kasvuvauhti vaikuttavat olennaisesti siihen, millaisista tilitoimistopalveluista hyödyt.
Pienen yrityksen ensimmäiset vuodet voi jakaa kolmeen vaiheeseen:

1. Käynnistysvaiheen yrityksenä tarpeesi liittyvät viranomaisilmoituksiin ja yrityksen perustamistoimiin.
Tilitoimistosi voi auttaa sinua käynnistyksessä esimerkiksi kaupparekisterin, verottajan ja pankin kanssa. Yrityksellesi riittävät todennäköisesti kirjanpidon peruspalvelut ainakin ensimmäisien kuukausien ajan.

Jo alusta alkaen teet kuitenkin valintoja ja luot perustaa yrityksesi tulevaisuudelle. Valinnat liittyvät esimerkiksi laskutuksen järjestämiseen tai yrityksesi rahoituksen ja tavoitteiden suunnitteluun. Käy läpi liikeideaasi kirjanpitäjäsi kanssa säännöllisesti, jotta palvelusi kehittyvät samaa tahtia yrityksesi kanssa.

2. Tukahtumisen vaiheeksi tai jopa kuoleman laaksoksi kutsutaan tilannetta, johon useimmat yritykset törmäävät toisen toimintavuotensa aikana. Silloin alkuvaiheen pääomat ja säästöt on käytetty, kiinteät kulut kasvavat, mutta liiketoiminta ei vielä tuota riittävää tulosta.

Tilanteen voi välttää ennakoimalla. Pyydä apua kirjanpitäjältäsi, jotta opit seuraamaan liikevaihtosi ja kannattavuutesi kehitystä alusta alkaen. Näin ennakoit rahoitustarpeesi selkeämmin eikä kasvu tukahduta yritystäsi. Kirjanpitäjäsi voi auttaa sinua osoittamaan ulkopuolisille rahoittajille (pankit, pääomasijoittajat, julkiset tukijat), miksi yrityksessäsi on merkittävää potentiaalia ja miten liiketoimintasi kasvaa tulevina vuosina.

3. Vakiintunut tai kasvuhakuinen yritys budjetoi, analysoi ja seuraa liiketoimintaansa aloittavaa yritystä tarkemmin. Se asettaa suuremmat vaatimukset myös tilitoimistolle. Budjetointi edellyttää selkeää näkemystä liiketoiminnan kehittämisestä.

Analysointi puolestaan vaatii tiivistä yhteistyötä kirjanpitäjän ja yrityksesi välillä, koska analysointiin tarvitaan paitsi kirjanpidon numeroita myös tietoa myynnin kehityksestä. Raportointi voi myös asettaa vaatimuksia tilitoimiston osaamiselle ja järjestelmille, kun tarvitset esimerkiksi yksityiskohtaisempia tuote- ja asiakaskannattavuuslukemia kuukausiraporttien lisäksi.

Miksi kannattaa valita auktorisoitu tilitoimisto?

Tilitoimiston auktorisointi on selkein todiste asiantuntemuksesta. Auktorisoitu tilitoimisto on käynyt läpi vähintään kahden vuoden mittaisen seurantajakson. Auktorisointiin liittyy vaatimuksia, jotka koskevat kirjanpitäjien ammattitaitoa ja tilitoimiston toimintatapoja. Hyväksyttyjen joukkoon ovat valikoituneet parhaat tilitoimistot.

Auktorisointi on takuusi siitä, että asioitasi hoitavat pätevät ammattilaiset. Auktorisoidulla tilitoimistolla ovat myös muut asiat kuten vastuuvakuutukset ja järjestelmät kunnossa.

Suomessa auktorisoinnista vastaa Taloushallintoliitto yhdessä Tili-instituuttisäätiön kanssa.

MIKSI ULKOISTAISIT TALOUSHALLINTOSI TEHTÄVIÄ?

Peruskirjanpidon pyörittäminen tuskin onnistuu sinulta yhtä hyvin kuin ammattilaiselta kirjanpitäjältä. Ja vaikka taitosi olisivatkin samalla tasolla, on yrityksesi tuskin kannattavaa investoida taloushallinnon järjestelmiin yhtä paljon kuin tilitoimistolla ja jos lasket omalle työajallesi minkäänlaista arvoa. Hyvä kirjanpitäjä tietää yrityksen taloudellisesta tilanteesta paljon. Hän tuntee lait, asetukset ja alan parhaat käytännöt. Kirjanpitäjäsi käsittelee jokaisen yrityksesi rahanliikkeen ja liiketapahtuman. Hän tietää, millainen yrityksesi kassavirta todella on. Siksi hän näkee ja ymmärtää yrityksesi taloudellisen tilanteen kokonaisuudessaan. Miksi et hyödyntäisi tätä tietoa liiketoimintasi kehittämisessä?

Menisitkö tuntemattomalle puoskarille hoitoon? Mieluummin valitset tunnetun lääkärin, joka oman erikoistumisalueensa parhaimmistoa. Miksi valitsisit kirjanpitäjäsi millään muulla perusteella?

Kirjanpitäjäsi on tärkeimpiä kumppaneita. Valitse siksi tilitoimistosi huolella. Varmistu, että tilitoimistollasi on järjestelmät ja osaaminen kunnossa. Älä tuijota pelkkää hintaa, koska lisäpalvelulla tai siirtymällä kokonaispalveluihin saat monesti kaivattua lisävauhtia liiketoimintaasi tai vapautat omaa aikaasi muihin hommiin. Löydät sivustolta tarkistuslistan, joka auttaa sinua tilitoimistosi valinnassa.

KUKA RATKAISUN VOI TOTEUTTAA?

Etsi kirjanpitäjäksesi auktorisoitu tilitoimisto. Auktorisoidut tilitoimistot löydät Tilitoimistohaun kautta.