Ajatuksia ja ohjeita yrityksen perustajalle

Meille kirjanpidon harrastajille yritystoiminnan päämääränä on tietysti päästä tekemään kirjanpitoa ja tilinpäätöstä. Sinulla on luultavasti muita tavoitteita. Haluat työllistää itsesi, rikastua, johtaa itse itseäsi, ratkaista asiakkaidesi ongelmia tai tehdä kaikkia näitä. Siksi suosittelemme, että uskot kirjanpidon ja taloushallintosi tilitoimiston hoidettavaksi. Me myös vahvasti suosittelemme auktorisoidun tilitoimiston valitsemista.

Kysy kollegalta kokemuksia

Tilitoimistoja on erilaisia. Kysy kokemuksia ja suosituksia muilta yrittäjiltä. Kannattaa erityisesti kääntyä oman toimialan yritysten puoleen, koska monilla toimialoilla taloushallintoon liittyy erikoispiirteitä, jotka on osattava. Esimerkiksi autokaupan taloushallinto on oma taiteenlajinsa arvonlisäverotukseen ja tietojärjestelmiin liittyvine haasteineen. Jos taas olet perustamassa rakennusliikettä, varmista että et ole tilitoimistosi ensimmäinen rakennusalan asiakas. Tilitoimistoa valittaessa sinun kannattaa kuvata keskusteluissa ymmärrettävästi ja yksityiskohtaisesti toiveesi ja liiketoiminnan tavoitteesi.

Lue tilitoimiston valinnasta tarkemmin ostajan oppaasta.

Ota haltuun kirjanpidon perusteet

Perusymmärrys kirjanpidosta ei suinkaan ole yrittäjällekään pahasta. Tämän vuoksi laadimme kansantajuisen kirjoituksen Kirjanpidon ABC. Kirjoituksessa käsitellään kirjanpidon tarkoitusperiä, kirjanpitovelvollisuutta sekä kirjanpidon sisältöä. Löydät Kirjanpidon ABC:n tästä linkistä. Luettuasi kirjoituksen ymmärrät, minkä vuoksi tilitoimistosi pyytää sinulta niin moninaisia ja monenlaisia asiakirjoja ja taustatietoja.

Ylivoimaisesti parhaimman oppaan yrityksen perustajalle löydät Suomi.fi -palvelusta, Yrityksen perustamispolku. Sieltä löydät helposti tietoa esimerkiksi rahoitusmahdollisuuksista, tarvittavista luvista, eläkkeistä ja vakuutuksista. Ja kun on aika ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen, löydät Suomi.fi-palvelusta opastusta myös palkkauskysymyksiin. Kaikista näistä kysymyksistä voit aina keskustella myös oman tilitoimistosi kanssa.

Auktorisoitujen tilitoimistojen lista
Jokainen yrittäjä tarvitsee talousasioihin sen oikean käden. Auktorisoitu tilitoimisto on yrittäjän luottopakki ja paras ystävä. Parhaat tilitoimistot löytyvät auktorisoitujen tilitoimistojen listasta.