KLT-opas

Tästä oppaasta saat tärkeimmät tiedot KLT-tutkinnosta, KLT-tentistä ja KLT-pätevyyden ylläpidosta.

Milloin ja miten KLT-tentti järjestetään? Ja paljonko maksaa?

Tili-instituuttisäätiö pidättää oikeudet muutoksiin tenttitilaisuuden järjestelyissä.

Seuraava KLT-tentti järjestetään kahdessa osassa:

3.10.2022 klo 13.30 Oikeustieteen tenttiosio
(vastausaikaa 2 tuntia)

4.10.2022 klo 9.00 Laskentatoimen tenttiosio
(vastausaikaa 4 tuntia)

KLT-tenttimaksu vuonna 2022 on 245 euroa (ei sisällä alvia). Tenttimaksu laskutetaan kaikilta tenttiin hyväksytyiltä elokuun 2022 aikana.

Tentti koostuu oikeustieteen ja laskentatoimen tehtävistä. Oikeustieteen paino tentistä on 1/3 ja laskentatoimen 2/3. Kumpikin tenttiosio täytyy läpäistä samalla tenttikerralla.

Vuoden 2022 KLT-tentti järjestetään sähköisenä tenttinä, jonka voi suorittaa kotoa tai muusta rauhallisesta paikasta. Sähköistä tenttiä varten tulee olla toimiva internet-yhteys (miniminopeus 0,15 Mbs) ja tietokone, joka täyttää seuraava vaatimukset:

• Käyttöjärjestelmä Windows 7 tai uudempi (64-bittinen) tai OS X 10.14 tai uudempi
  • Prosessori vuodelta 2011 tai uudempi
  • 525 megatavua tilaa
  • Web-kamera
  • Mikrofoni (tai ulkoinen mikrofoni, jonka liität tietokoneeseesi)

Jos laitteesi ei täytä vaatimuksia, voit myös vuokrata tenttiin sopivan laitteen kumppaniltamme CertyHubilta.

Tenttiin osallistuminen edellyttää, että suostut tentin ajan etävalvontaan tietokoneesi web-kameran ja mikrofonin kautta. Etävalvonnalla varmistamme, että tentissä ei käytetä vilppiä.

Tentin kannalta oleelliset lait ja säädökset saa avattua sähköisen tenttialustan kautta tentin aikana. Muuta aineistoa ei saa käyttää tentin aikana.

Tarkemmat ohjeet sähköiseen tenttiin ja tenttialustan asentamiseen saat sähköpostilla viimeistään syyskuussa 2022.

Miten ja millä kielillä tehtäviin vastataan?

Lue jokainen tehtävänanto huolella ja vastaa tehtävään sen mukaisesti.

Tentin voi suorittaa suomeksi tai ruotsiksi.

Entä tauot ja ruokailu?

Voit poistua tentin aikana tietokoneelta esimerkiksi WC:hen tai ottamaan tarvitsemasi lääkkeet. Eväitä voi syödä tenttiä tehdessä.

Kaikki päivän tenttiosiot täytyy suorittaa tenttiajan loppuun mennessä.

Jos sinulla on terveydentilaan liittyviä erityistarpeita, voit suorittaa tentin myös kumppanimme CertyHubin tiloissa pääkaupunkiseudulla.

Milloin ja miten saan tulokset?

Jokaisen tenttijän vastaukset ja tulokset käsitellään luottamuksellisesti, eikä tentistä anneta erillisiä arvosanoja. Tentin sisällöstä vastaa Pätevyyslautakunnan tutkintovaliokunta.

Saat tenttituloksesi KLT-hakemuksessa mainittuun sähköpostiosoitteeseen marras–joulukuussa.

Perussääntö on, että laskennan ja oikeuden osuudet pitää läpäistä samassa tenttitilaisuudessa. Jos kuitenkin olet pärjännyt toisessa tenttiosiossa erittäin hyvin ja jäänyt toisessa osa-alueessa vain hieman alle hyväksymisrajan, Pätevyyslautakunta voi antaa mahdollisuuden uusia seuraavana vuonna vain hylätyn tenttiosion. Jos Pätevyyslautakunta antaa sinulle oikeuden uusia vain toisen tenttiosion, saat siitä tiedon tentin tulosten yhteydessä.

Hyväksyttävästi KLT-tutkinnon suorittaneille jaamme KLT-tutkintotodistukset Taloushallintoliiton Tili- ja veropäivillä 2023 Helsingissä. Vain KLT-tutkinnon läpäisseiden kokelaiden nimet julkistetaan.