Tiedot ja taidot someen
Taloushallinnon asiantuntijoiden ei pidä kätkeä kynttiläänsä vakan alle. Sosiaalisessa mediassa voi helposti rakentaa sekä omaa että yrityksen brändiä.
Internetin, hakukoneiden ja sosiaalisen median kanavien myötä kuluttajien, yritysten ja organisaatioiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Koska asiakkaat ovat hyvin valistuneita, palvelutarjoajien pitää pystyä erottautumaan.
– Kyse on pienen sysäyksen synnyttämisestä. Siitä, miten tilitoimisto hyvän somenäkyvyyden ansiosta pysyy potentiaalin asiakkaan ajatuksissa, sanoo B2B-vaikuttajamarkkinointiin ja ajatusjohtajuuteen erikoistuneen Bonfire Agency Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja Laura Pääkkönen.
Viestintää ihmiseltä ihmiselle
Pääkkösen mielestä hyvin koulutettujen suomalaisten tulee tuoda osaamistaan esille somessa.
– Somessa voimme asiantuntijuudellamme auttaa asiakkaita. Vinkkien jakaminen ilmaiseksi ei merkitse kauppojen menettämistä, vaan luottamuksen rakentamista pitkäaikaisia asiakassuhteita varten.
– Yritysbrändi ei synny itsestään. Somen myötä viestintä ihmiseltä ihmiselle on kehittynyt perinteistä yritysviestintää kiehtovammaksi ja tuloksellisemmaksi.
Yrityksen koko ei Pääkkösen mukaan vaikuta somenäkyvyyden rakentamisen tapaan tai keinoihin. Enemmän kuin paksua lompakkoa some vaatii ajattelutavan muutosta, aktiivisuutta ja aikaa. Osaaminen joka tapauksessa karttuu kokemuksen myötä.
Ammatillisista somekanavista keskeisin on LinkedIn, johon Suomessa kuuluu yli miljoona rekisteröityä profiilia. Instagramin suosio kasvaa koko ajan ja Twitterkin puolustaa vielä paikkaansa. Ammatilliset ryhmät löytyvät Facebookista.
Ajatusjohtaja avaa keskusteluja
Aloittelijoita Pääkkönen vinkkaa tutkimaan, miten ja mistä muut oman tai toisten alojen asiantuntijat somessa kertovat. Kollegoiden kannattaa sparrailla toisiaan vaikkapa LinkedIn-profiilien rakentamisessa ja muokkaamisessa.
Seuraavassa vaiheessa voi kommentoida keskusteluja ja kasvattaa someverkostoaan. Kun rohkeutta on kertynyt riittävästi, koittaa aika tuoda esille omia näkemyksiä sekä rakentaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttavuuttaan.
– Todellinen ajatusjohtaja avaa keskusteluja eikä vain seuraa niitä. Se ei silti tarkoita itsensä tyrkyttämistä. Somessa pätee sama sääntö kuin esiintymisessä tavallisessa asiakastilaisuudessa. Yleisöä kiinnostaa enemmän asia kuin sen esittäjä.
Pääkkönen kehottaa kertomaan myös muusta kuin oman yrityksen tuotteista ja palveluista. Henkilökohtaisten kokemusten avaaminen tarjoaa asiakkaille tarttumapintaa. Erottautua voi lisäksi hyödyntämällä vaikkapa podcastia.
Julkaisut osana arkea
Somejulkaisut kuuluvat keskeisesti tilitoimistoyrittäjä Riikka Lehtisen työviikkoon. Joka tiistai hän tuo Instagramiin uuden IGTV-videon.
– Aloitin kymmenkunta vuotta sitten blogikirjoittelun Facebookissa, jossa innostin tilitoimistoja kouluttautumaan. Nyt käytän eniten Instagramia ja kohdistan viestini taloushallinnon asiakasyrityksille. Jatkossa LinkedInin merkitys varmasti vielä kasvaa.
Kirjoittaminen ja kameran edessä esiintyminen on Lehtiselle luontevaa.
– Seuraan joka tapauksessa alan ajankohtaisia asioita. Kun jaan osaamistani, teen nimeni tutuksi ja rakennan henkilöbrändiäni. Se edistää esimerkiksi koulutusten myymistä.
– Tärkeintä somessa on antaa jotain sitä seuraavalle. Kanava kannattaa valita viestinnän ja kohderyhmien mukaan. Facebook sopii parhaiten pitkille kirjoituksille ja jakamiselle, LinkedIn viestintään isommille yrityksille, Instagram pienemmille.
Lehtinen kirjoittaa ja kuvaa useita somepäivityksiä samalla kertaa ja julkaisee niitä tasaisin väliajoin ajastimen avulla. Sisällön lisäksi hän aina miettii myös viestinnän visuaalisuutta.
– Visuaalisuus lisää tykkäämisiä ja julkaisujen leviämistä, mikä on oleellista esitetyn asian kannalta.
– Video toimii tehokkaammin kuin valokuva. Valokuva yhdestä tai useasta ihmisestä puolestaan tehoaa paremmin kuin vaikkapa kuva lakikirjasta, Lehtinen toteaa.
Teksti: Vesa Ville Mattila. Kuvat: Suvi Elo, Antti Nyman
Julkaistu Tilisanomien koulutusliitteessä.