Kump­pa­ni­si­säl­tö

Ra­han­pe­su­lain val­von­nan ha­vain­to­ja vuon­na 2024

suurennuslasi

Etelä-​Suomen AVI ja Fi­nans­si­val­von­ta ovat jäl­leen vuo­den 2024 ai­ka­na ol­leet ak­tii­vi­sia ra­han­pe­su­lain val­von­nan sa­ral­la.  AVI on koh­den­ta­nut yleis­val­von­taa eri toi­mia­loil­le, muun muas­sa oi­keu­del­lis­ten pal­ve­lui­den tar­joa­jiin, vä­lit­tä­jiin ja kir­jan­pi­tä­jiin, jois­ta va­li­tul­le otan­nal­le teh­tiin ris­kiar­vio­val­von­taa.

Ris­kiar­vio­val­von­nan yh­teen­ve­dos­sa oi­keu­del­lis­ten pal­ve­lui­den osal­ta syys­kuul­ta 2024 to­de­taan, että noin puo­les­sa val­vot­ta­vien toi­mit­ta­mis­ta ris­kiar­viois­ta ha­vait­tiin mer­kit­tä­viä puut­tei­ta. Tältä osin te­ke­mis­tä siis vielä on, ja asiaa edis­tääk­seen Alue­hal­lin­to­vi­ras­to onkin viime syk­syn ai­ka­na päi­vit­tä­nyt verk­ko­si­vuil­taan löy­ty­vän ris­kiar­vio­lo­ma­ke­poh­jan sekä il­moi­tus­vel­vol­li­sen ris­kiar­vion laa­ti­mi­sen oh­jeen. Oh­jees­sa opas­te­taan myös alue­hal­lin­to­vi­ras­ton ris­kiar­vio­lo­ma­ke­poh­jan käyt­töä.

Asiak­kaa­seen tai toi­mek­sian­toon liit­ty­vä riski on si­näl­lään nor­maa­lia eikä ”ruton lail­la” väl­tet­tä­vää, eikä sitä ole syytä yrit­tää ai­na­kaan vä­hä­tel­lä, vaan sen si­jaan asian­mu­kai­sil­la toi­men­pi­teil­lä huo­mioi­da ja hal­li­ta. Tältä osin ku­vaa­va on AVI:n edel­lä mai­ni­tun yh­teen­ve­don na­se­va mai­nin­ta: ”Alue­hal­lin­to­vi­ras­to pyy­tää huo­mioi­maan, että ris­kiar­vion tar­koi­tuk­se­na ei ole pe­rus­tel­la ris­kien ole­mat­to­muut­ta tai il­moi­tus­vel­vol­li­sen har­joit­ta­man toi­min­nan ris­kit­tö­myyt­tä vi­ran­omais­ta var­ten.”

Ha­vain­to­ja AVI:n tar­kas­tuk­sis­ta 2021–2024

Kä­vim­me DOK­Sis­sa taan­noin läpi AVI:n ra­han­pe­su­val­von­nan tar­kas­tus­ker­to­muk­set vuo­sil­ta 2021–2024. Ko­koa­vas­ti voi to­de­ta, että kes­kei­sim­mät ha­vain­not ovat juuri ris­kiar­vion puut­teet, kon­kreet­tis­ten ris­kien tun­nis­ta­mi­sen puut­teet tai ris­kien vä­hät­te­ly.

Muil­ta osin AVI:n ha­vain­toi­na asiak­kaan tun­nis­ta­mi­ses­sa oli­vat muun muas­sa seu­raa­vat:

  • Oi­keus­hen­ki­löä ei oltu to­den­net­tu.
  • Asiak­kaan edus­ta­jaa ei oltu to­den­net­tu.
  • Edun­saa­jia ja edun­saa­jien hen­ki­lö­tun­nuk­sia ei oltu sel­vi­tet­ty.
  • Oi­keus­hen­ki­lön hal­li­tuk­sen jä­sen­ten täy­del­li­siä nimiä, syn­ty­mä­ai­ko­ja ja kan­sa­lai­suuk­sia ei oltu sel­vi­tet­ty.
  • Asiak­kaan edus­ta­jan ja/tai edun­saa­jien PEP-​statusta ei oltu sel­vi­tet­ty.
  • Puut­teet asia­kas­tie­to­jen säi­lyt­tä­mi­ses­sä / tie­dot ha­jal­laan eri puo­lil­la.
  • Il­moi­tus­vel­vol­li­sel­la ei ollut si­säis­tä il­moi­tus­ka­na­vaa ra­han­pe­su­lain epäi­ly­jen/rik­ko­mus­ten il­moit­ta­mi­seen.
  • Il­moi­tus­vel­vol­li­nen ei pys­ty­nyt osoit­ta­maan me­net­te­ly­ta­po­jen ole­mas­sao­loa.

Vii­mek­si mai­nit­tu­jen osal­ta voi­daan to­de­ta, että te­hok­kaan jär­jes­tel­män ja KYC-​prosessityökalun, kuten DOKS®in, käyt­tä­mi­sel­lä suu­rin osa yllä ku­va­tuis­ta puut­teis­ta on help­po takla­ta. Tie­dot saa­daan ke­rät­tyä kat­ta­vas­ti, riit­tä­väs­sä laa­juu­des­sa sekä säi­ly­tet­tyä kes­ki­te­tys­ti ja tie­to­tur­val­li­ses­ti. Il­moi­tus­vel­vol­li­sen ris­kiar­vion ja omien me­net­te­ly­ta­po­jen sekä oh­jeis­tuk­sien kir­jaa­mi­nen ja hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tus ovat asioi­ta, jotka tulee erik­seen huo­mioi­da. Kuten yllä to­det­tiin­kin, näi­hin teh­tä­viin on saa­ta­vis­sa tu­ki­ma­te­ri­aa­le­ja ja tär­kein­tä on, että me­net­te­ly­ta­vat ja pro­ses­sit on mie­tit­ty ja myös do­ku­men­toi­tu.

Pa­ko­te­seu­ran­ta ja Fi­nans­si­val­von­nan uusi pa­ko­teoh­jeis­tus

Myös Fi­nans­si­val­von­ta on ollut ak­tii­vi­nen, ja ku­lu­nee­na vuon­na 2024 tuli muun muas­sa voi­maan uusi oh­jeis­tus pa­ko­te­sään­te­lyn nou­dat­ta­mi­ses­ta asiak­kaan tun­te­mi­ses­sa. Vas­taa­vat on li­sät­ty myös AVI:n päi­vi­tet­tyyn oh­jeis­tuk­seen. Pa­ko­te­seu­ran­nan te­ho­kas to­teut­ta­mi­nen­han tuli maa­lis­kuus­sa 2023 ra­han­pe­su­la­kiin yh­dek­si asiak­kaan tun­te­mi­seen liit­ty­väk­si vel­voit­teek­si. En­sim­mäi­set pa­ko­te­tar­kas­tuk­set on myös jo tehty Fivan toi­mes­ta.

Fivan tar­kas­tus­ha­vain­nois­sa nousee esiin muun muas­sa se, että pa­ko­te­mo­ni­to­roin­tia ei ole to­teu­tet­tu sään­nöl­li­ses­ti pa­ko­te­lis­to­jen päi­vi­tyt­tyä. Li­säk­si lis­to­jen päi­vit­tä­mi­ses­sä on ollut vii­vei­tä. Sa­ma­ten mo­nil­ta oli jää­nyt huo­mioi­mat­ta, että myös YK:n aset­ta­maa pa­ko­te­lis­taa tulee seu­ra­ta ja mo­ni­to­roi­da asia­kas­kan­taa vas­ten.

Pa­ko­te­seu­ran­nan ol­les­sa osa asiak­kaan tun­te­mi­sen vel­voit­tei­ta, Fivan nä­ke­myk­sen mu­kaan il­moi­tus­vel­vol­li­sen omien me­net­te­ly­ta­po­jen ja si­säi­sen val­von­nan me­net­te­lyi­den laa­ti­mi­nen edel­lyt­tää, että val­vot­ta­va on laa­ti­nut ris­kiar­vion, jossa se tun­nis­taa ja ar­vioi myös pa­ko­te­sään­te­lyn ja kan­sal­lis­ten jää­dyt­tä­mis­pää­tös­ten nou­dat­ta­mat­ta jät­tä­mi­seen liit­ty­viä ris­ke­jä sekä näi­den to­den­nä­köi­syyk­siä. Pa­ko­te­seu­ran­ta on siis ai­heel­lis­ta huo­mioi­da il­moi­tus­vel­vol­li­sen omas­sa ris­kiar­vios­sa.

Pa­ko­te­seu­ran­ta ei si­nän­sä ole ris­ki­pe­rus­teis­ta eli vel­voi­te nou­dat­taa pa­kot­tei­ta ja jää­dy­tys­pää­tök­siä kai­kil­ta osin on koko ajan voi­mas­sa ja pa­ko­te­seu­ran­ta kos­kee kaik­ki yri­tyk­siä. Ris­kiar­viol­la voi­daan kui­ten­kin ar­vioi­da ja pe­rus­tel­la re­surs­sien koh­den­ta­mis­ta ko. toi­min­taan sekä tar­koi­tuk­seen käy­tet­tä­viä jär­jes­tel­miä.

Fivan ajan­koh­tais­se­mi­naa­ris­sa 15. mar­ras­kuus­sa 2024 to­de­tut kes­kei­set kolme point­tia tältä osin oli­vat seu­raa­vat:

  • Re­surs­sien riit­tä­vyys tulee var­mis­taa.
  • Oikea-​aikainen rea­goin­ti.
  • Kou­lu­tus ja me­net­te­ly­ta­vat pa­kot­tei­den kier­tä­mi­sen es­tä­mi­sek­si.

DOKS®ia käy­tet­täes­sä pa­ko­te­seu­ran­ta tulee au­to­maat­ti­ses­ti ajan­ta­sai­ses­ti to­teu­te­tuk­si ja re­le­van­tit pakote-​ ja jää­dy­tys­pää­tös­lis­tat (mu­kaan lu­kien YK:n lista) ovat mo­ni­to­roin­nis­sa mu­ka­na. Pa­ko­te­lis­tat päi­vit­ty­vät jär­jes­tel­mään au­to­maat­ti­ses­ti, joten lis­to­jen päi­vit­ty­mis­tä ei tar­vit­se erik­seen seu­ra­ta. Asiak­kaan tun­te­mi­nen ja riit­tä­vien taus­ta­tie­to­jen hank­ki­mi­nen asiak­kaas­ta ja tämän toi­min­nas­ta var­mis­taa osal­taan sitä, että pa­kot­tei­den mah­dol­li­nen kier­tä­mi­nen ha­vai­taan te­hok­kaas­ti, jos sel­lais­ta esiin­tyi­si.

Tämän asian­tun­ti­ja­teks­tin on kir­joit­ta­nut va­ra­tuo­ma­ri Tatu Kul­ma­la, joka on yksi Suo­men Tun­nis­te­tie­to Oy:n part­ne­reis­ta.

Tu­tus­tu tääl­tä DOK­Sin pal­ve­lui­hin ra­han­pe­su­lain nou­dat­ta­mi­ses­sa, pa­ko­te­seu­lon­nas­sa ja compliance-​palveluissa.