PHT-tentin parhaaksi monipuolisella työkokemuksella ja valmistautumisella

Annina Koskinen haki alun perin vuoden 2021 PHT-tenttiin yrityksensä asiantuntijuutta parantaakseen.

”Meillä on pieni kahden hengen tilitoimisto, Kirjanpito Salo Oy, jossa toisella työntekijällä on KLT-tutkinto. Päätimme yhdessä, että minun olisi hyvä hankkia PHT-tutkinto, jotta yrityksestämme löytyisivät molemmat pätevyydet.”

Palkat ovat kiinnostaneet Koskista siitä saakka, kun hän on saanut ensimmäiset palkkalaskelmansa. Jo silloin hän on halunnut oppia ymmärtämään, mistä hänen palkkansa koostuu, ja etsinyt vastauksia työehtosopimuksista.

Palkkahallinnon tehtävien lisäksi Koskinen on työhistoriassaan ollut varsin moninaisissa tehtävissä. Yo-merkonomin opintojen ohessa Koskinen työskenteli aluksi huoltamokahvilan kassalla Takatalo Oy:lla ja valmistumisen jälkeen siirtyi vähitellen saman huoltoaseman hoitajaksi. Myöhemmin työnkuva laajentui saman yrityksen koneliikkeen toimistopuolelle, jossa Koskinen perehtyi niin kirjanpitoon ja ostolaskujen käsittelyyn kuin henkilöstöhallintoon ja palkanlaskentaankin.

Vuonna 2017 perustettiin Takatalo Oy:n tytäryhtiö Kirjanpito Salo Oy, joka tarjoaa monipuolisia taloushallinnon palveluita yrityksille. Koskinen kuvailee, että hänen nykyiseen työnkuvaansa kuuluu palkka- ja henkilöstöhallintoa, kirjanpitoa ja kaikkea muuta tehtäviä maan ja taivaan väliltä.

”Tuntuu vaikealta eritellä, mitä olen työssäni oppinut, koska olen päässyt urallani tekemään niin erilaisia tehtäviä. Osaamiseni laajenee jatkuvasti työn ohessa.”

Aina uutta opittavaa palkkahallinnosta

Koskinen kehuu vuolaasti PHT-tentin aineistoa.

”Jos palkat kiinnostavat, PHT-tentin aineisto on loistavaa opiskeltavaa. Erityisesti Antti Kondelinin ja Tomi Peltomäen Palkkahallinnon säädökset -teosta lukiessani mietin, että miten en ole perehtynyt tähän aiemmin. Suosittelen PHT-tentin aineistoon perehtymistä kaikille palkka- ja henkilöstöhallinnon ammattilaisille, jotka kaipaavat tekemiseensä lisää varmuutta.”

Aineistoon syventymisen lisäksi Koskinen valmistautui tenttiin osallistumalla PHT-valmennukseen ja tutkailemalla aiempien vuosien tenttijulkaisuja.

“Jos palkat kiinnostavat, PHT-tentin aineisto on loistavaa opiskeltavaa.”

Koskinen kertoo, että PHT-tutkinnon suorittaminen on tuonut hänelle itsevarmuutta omasta osaamisestaan. Myös palkka- ja henkilöstöhallintoon liittyvän tiedon etsiminen säädösteksteistä on tenttiin valmistautumisen jälkeen ollut nopeampaa ja helpompaa. Samalla PHT-tutkinto on tietenkin myös viesti asiakkaille siitä, että Koskinen todella on alansa asiantuntija.

Tulevaisuudessa Koskista kiinnostaa kehittää palkkahallinnon osaamistaan edelleen.

”Palkkoihin pätee se sääntö, että mitä enemmän osaa, sen paremmin tietää, mitä ei osaa. Palkkahallinnosta ei koskaan voi tietää kaikkea, vaan uutta opittavaa tulee jatkuvasti eteen.”

Toistaiseksi uuden oppiminen tapahtunee yhä työn kautta, sillä Koskisen vapaa-aika menee paljolti kolmelapsisen perheen arjen pyörittämiseen. Arjen kiireistä Koskinen irtautuu mieluiten liikkumalla ja neulomalla.

Annina Koskinen

Ikä:
47 vuotta

Koulutus:
Yo-merkonomi
Markkinointitutkinto, MKT
IT-tradenomin opintoja
PHT-tutkinto

Työpaikat talous- ja
palkkahallinnossa:
Takatalo Oy 1996–2016
Kirjanpito Salo Oy 2017­­–

Harrastukset:
Ryhmä- ja virtuaaliliikunta, neulominen

Uusimmat sisällöt: PHT

PHT todistustenjako 2021
08.12.2023 Uratarina
PHT-priimus Ville Rantasila: ”Palkkahallinnon automaatio vapauttaa alan ammattilaiset käyttämään luovuuttaan”
Porilainen Ville Rantasila sai vuoden 2023 PHT-tentin parhaat kokonaispisteet sekä parhaan tuloksen ennakkoperinnän ja sosiaalivakuuttamisen tenttiosiosta. Palkkajärjestelmien parissa työskentelevä PHT-priimus viihtyy alalla erinomaisesti ja odottaa, että automaatio ja tekoäly vapauttavat palkka-ammattilaiset hyödyntämään yhä enemmän inhimillisiä vahvuuksiaan.

Tilaa Taloushallintoliiton uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat taloushallintoalaa koskevan uusimman tiedon ensimmäisten joukossa suoraan sähköpostiisi. Lisäksi saat tiedon esimerkiksi uusimmista koulutuksistamme ja tapahtumistamme. Tutustu uutiskirjevalikoimaamme!