Mikä ihmeen peppol?!

Taloushallintoliiton talouspäällikkö Päivi Nuolioja lähestyi minua hämmentyneenä. Tilisanomien vuositilaajayritys, ruotsalaisen konsernin suomalainen tytär, ilmoitti haluavansa jatkossa laskunsa Finvoice/TEAPPSXML-sanomamuodon sijaan PEPPOL-muodossa. Mistä tässä oli kyse ja mitä meidän tälle pitäisi tehdä? Ja saavatko kenties muutkin suomalaiset yritykset vastaavia viestejä?

Tässä hieman taustaa ja PEPPOLista pähkinänkuoressa.

Mistä verkkolaskutus alkoi?

Kun me Suomessa lähdimme kehittämään verkkolaskutusta yli 20 vuotta sitten Pauli Vahteran hienon idean pohjalta, lähdimme puhtaalta pöydältä. Ei ollut mitään kansainvälisiä verkkolaskustandardeja EDIFACTia lukuunottamatta. Ei ollut minkäänlaisia operaattoriverkostoja. Eikä verkkolaskutuksesta haaveiltu tietääksemme tosissaan kuin Suomessa. Niinpä loimme verkkolaskustandardit Finvoicen ja TEAPPSXML:n sekä suomalaisen verkkolaskuoperaattoriverkoston. Nämä pyörivät edelleen kotimaassa kuin junan vessa.

PEPPOL – kansainvälistä yhteistyötä

PEPPOL-tunnus

Vuosien saatossa muutkin länsimaat alkoivat havahtua verkkolaskutuksen mahdollisuuksiin. EU käynnisti vuonna 2008 PEPPOL-projektin, jossa luotiin kansainväliseen UBL-standardiin perustuva verkkolaskusanoma sekä PEPPOL-verkosto verkkolaskujen välitykseen. Alussa painopiste oli julkisen hallinnon hankinnoissa pääsääntöisesti EU-alueella. Nyt PEPPOLin käyttö on levinnyt yritysmaailmaan ja EU:n ulkopuolelle. Verkkolaskujen ohella PEPPOLissa voidaan lähettää myös esimerkiksi sähköisiä tilaussanomia.

PEPPOL-verkostossa käytetään UBL-verkkolaskustandardia

PEPPOL eli Pan-European Public Procurement Online on eurooppalainen vastine Finvoicelle.

Peppol-verkostossa käytetään UBL-verkkolaskustandardia. Se on XML-pohjainen verkkolaskukuvaus kuten suomalaiset verrokkinsa Finvoice ja TEAPPSXML. Käytännössä se sisältää aika lailla samat tiedot eli suomalainen verkkolasku on kohtuullisen suoraviivaisesti muunnettavissa PEPPOL-verkostoon sopivaksi UBL-laskuksi.

PEPPOLissa verkkolaskujen muodon ja pakollisten tietojen oikeellisuustarkastus on erittäin tiukkaa, joten laskutusohjelmiston on ennen muuntoa kyettävä tuottamaan oikeellisia ja laadukkaita suomalaisia verkkolaskuja.

Miten PEPPOL-verkkoon saa lähetettyä laskuja?

PEPPOL-verkostoon saa lähetettyä verkkolaskuja PEPPOL-yhteyspisteen kautta. Suurin osa tutuista suomalaisista verkkolaskuoperaattoreista tarjoaa yhteyspistepalvelua. Suomalainen laskuttajayritys voi siis useimmiten sopia oman operaattorinsa kanssa siitä, että operaattori muuntaa suomalaiset verkkolaskut UBL-muotoon ja lähettää ne ostajan PEPPOL-yhteyspisteeseen PEPPOL-verkoston kautta. Yhteyspiste on siis pitkälti sama asia kuin verkkolaskuoperaattori.

Käytännössä PEPPOL-laskutuksen aloittaminen voi vaatia pieniä muutoksia laskun tietosisältöön ja rakenteeseen. Kannattaa siis varautua testikierrokseen ja pieneen jumppaan oman laskutusohjelmistotoimittajan ja operaattorin kanssa.

Miten asiaan pitäisi varautua?

Suomessa harkitaan siirtymistä nykyisestä verkkolaskumallista PEPPOLiin ja UBL-standardiin vuosikymmenen loppupuolella. Jos yrityksesi laskuttaa ulkomaisia yrityksiä tai julkishallinnon yksiköitä, voi toiveita tai vaatimuksia tulla vastaan jo tänä vuonna tai vähintään lähivuosina.

Me Taloushallintoliitossa sovimme Päivi Nuoliojan kanssa, että hyppäämme koekaniineiksi. Otamme tehtäväksemme lähettää PEPPOL-laskuja tälle yhdellä yritykselle vuoden loppuun mennessä. Kerromme tällä palstalla teille, miten homma etenee ja miten haasteet ratkotaan. Pysykää kanavalla.