Miten tekoäly pärjää KLT-tentissä?

Pärjääkö tekoäly KLT-tentissä paremmin kuin taloushallinnon huippuammattilainen? Tänä talvena tekoälyratkaisu ottaa osaa tenttiin. Julkistamme tekoälyn tenttitulokset Taloushallinnon työ ja tulevaisuus -tapahtumassa 24. huhtikuuta.

Viime vuosien kuumin teema tekoäly oli mukana vuoden päätapahtuman Tili- ja veropäivien ensimmäisen päivän ohjelmassa. Helsingin yliopiston tekoälytutkija ja tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivosen johdatteli Tili- ja veropäivien kävijöitä tekoälyn teemaan.

Toivonen esitteli Taloushallintoliiton tekemän kokeilun tuloksia, jossa ChatGPT laitettiin ratkaisemaan Junior KLT -tasotesti. Tekoäly pärjäsi tasotestissä hämmentävän hyvin – seuraavaksi otamme selvää miten tekoäly selviää varsinaisesta KLT-suorituksesta.

Toivonen muistutti puheenvuorossaan myös, että tekoälyä ja kielimalleja käyttäessä on hyvä muistaa myös vastuullisuus. Kielimallin pohjana käytetään tekstiaineistoa, jonka avulla malli opetetaan. Kieliaineisto voi olla esimerkiksi suuri koulutusaineisto tai erilaisia aineistoja internetistä, kuten esimerkiksi ChatGPT:n taustalla on. Toivonen muistutti myös, että tekoäly ja kielimallit eivät ratkaise kaikkia töitä. Kielimalli toistaa sen, mitä sille on opetettu ja pohjautuu siihen materiaaliin, jota on malli käytössä. Tekoälyä pitää käyttää myös vastuullisesti: ei pidä automatisoida töitä tai työvaiheita, joita ei itse ymmärrä.

“Vaikka kielimalleille voi ulkoistaa erilaisia tehtäviä, vastuu päätöksenteosta on aina käyttäjällä eli esimerkiksi taloushallinnon ammattilaisella”, Toivonen sanoi puheevuorossaan.

Tekoäly on edennyt yhdessä kalenterivuodessa nopeasti läpi yhteiskunnnan. Mitä tapahtuu vuonna 2024?

“Odotan, että vuonna 2024 kielimallit ja erilaiset integraatiot muihin ohjelmiin paranevat ja saamme näin entistä paremmin palvelevia työkaluja käyttöömme”, Toivonen sanoo.

Tili- ja veropäivien kävijöiden antamisen vastausten perusteella tekoäly loi videon, jossa seikkailtiin Tiliön kylässä. Video nauratti yleisöä maanantain iltapäivässä (ks. artikkelin kuva). Voit katsoa koko videon Taloushallintoliiton Youtube-kanavalta.

Hyvä muistaa vuoden 2024 pätevyystenteistä