Uutiset ja tiedotteet

Kirjanpitäjä: kun asioit puhelimessa Verohallinnon kanssa, tunnistaudu ensin OmaVerossa

OmaVero tunnistautuminen puhelinpalveluun

Jäsenneuvontaamme on tullut kysymyksiä asioinnista asiakkaiden puolesta OmaVerossa. Vaikka tilitoimistolla on Suomi.fi-valtuudet asioida asiakkaan puolesta, tunnistautuminen on välillä hidasta. Verohallinto on päivittänyt ohjettaan puhelinpalvelunsa tunnistautumisesta.

Yleissääntönä on, että Verohallinnon puhelinpalveluun soitettaessa on hyvä tunnistautua etukäteen. Tunnistautuminen onnistuu OmaVerossa samalla, kun jonottaa palvelunumeroon. Näin aikaa ei mene puhelun aikana tunnistautumiseen, vaan tiedot näkyvät virkailijalle heti ja palvelua saa nopeammin.

Lisätietoa Verohallinnon puhelinpalvelusta löydät esimerkiksi tästä Kanavan kirjoituksesta.

Tunnistaudu OmaVerossa myös, kun asioit puhelimitse asiakkaan puolesta

Kun kirjanpitäjä haluaa asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta, on myös hyvä tunnistautua puhelinpalveluun OmaVeron kautta. Virkailija tarkistaa puhelun aikana, että soittajalla on valtuus asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointia.

Tilanteissa, joissa henkilö on valtuuttanut yrityksen ja yritys on edelleen valtuuttanut työntekijänsä (esimerkiksi tilitoimisto kirjanpitäjän), tunnistautuminen tapahtuu vasta palvelupuhelun aikana. Tällöin virkailijan täytyy tarkistaa asiointioikeus siten, että kirjanpitäjä kirjautuu puhelun aikana OmaVeroon ja valitsee sen asiakkaan, jonka asioita hän haluaa hoitaa.

Tällaisessa henkilö–yritys–henkilö-valtuutusketjussa tunnistautumista ei siis valitettavasti voi tehdä etukäteen.

Miten tunnistaudun OmaVerossa?

Verohallinto ohjeistaa tunnistautumaan OmaVerossa seuraavasti:

OmaVerossa voit tilata koodin, jonka avulla tunnistaudut puhelinpalveluumme samalla kun jonotat palvelunumeroon.

  1. Kun olet kirjautunut OmaVeroon, valitse välilehti Yhteydenpito.
  2. Valitse kohdasta Tunnistautuminen puhelinpalveluun linkki Siirry puhelinpalveluun tunnistautumiseen.
  3. Valitse painike Valitse painike Tilaa koodi puhelinpalvelua varten.
  4. Ilmoita puhelinnumerosi ja lähetä tiedot.
  5. Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa tunnin ajan. Samalta sivulta saat myös Verohallinnon palvelunumerot. Voit näppäillä koodin puhelimella, kun jonotat palvelunumeroon. Saat jonotiedotteesta tähän ohjeita. Voit tarvittaessa tehdä uuden koodin painikkeella Tilaa uusi koodi.

Jos jätät takaisinsoittopyynnön, tunnistautuminen ei ole enää voimassa, kun virkailija soittaa takaisin. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on uusi puhelu.

Voit lukea lisää Verohallinnon tammikuussa päivitetyltä ohjesivulta.

Lue lisää aiheesta Verohallinto

Verohallinto: laiminlyöntimaksut vuosi-ilmoituksen myöhästymisestä ja virheistä
Verohallinto on julkaissut 18. joulukuuta 2024 ohjeen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksuista, jotka koskevat vuosi-ilmoituksen lähettämistä verovuodelta 2024. Vuosi-ilmoitukset on annaettava pääsääntöisesti tammikuun loppuun mennessä, mutta määräpäivään voi myös hakea lisäaikaa.
Webinaari tilinpäätöstietojen ilmoittaminen ja kaupparekisteristä poistaminen
Kattava tietopaketti kaupparekisterin tilinpäätöstietojen ilmoittamisesta ja yritysten poistomenettelystä – webinaarin tallenne katsottavissa
Järjestimme 27. syyskuuta 2024 webinaarin yhdessä PRH:n ja Verohallinnon kanssa, jossa jaettiin tietoa pakollisten tilinpäätöstietojen ilmoittamisen tavoista kaupparekisteriin sekä niistä toimenpiteistä, joihin viranomaiset ryhtyvät, jos tilinpäätöstietoja ei ilmoiteta. Webinaarin tallenne on nyt katsottavissa.
Positiivinen luottorekisteri käynnistyy 1. huhtikuuta
Huhtikuun alussa otetaan käyttöön positiivinen luottotietorekisteri, jota ylläpitää Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Pankit ja muut luotonantajat ilmoittavat rekisteriin tiedot yksityishenkilöille antamistaan kulutusluotoista, joita ovat muun muassa asuntolainat, autolainat, luottokorttiluotot. Rekisteriin ei viedä yrityksille annettuja lainoja.