Kirjanpitäjä: kun asioit puhelimessa Verohallinnon kanssa, tunnistaudu ensin OmaVerossa
Jäsenneuvontaamme on tullut kysymyksiä asioinnista asiakkaiden puolesta OmaVerossa. Vaikka tilitoimistolla on Suomi.fi-valtuudet asioida asiakkaan puolesta, tunnistautuminen on välillä hidasta. Verohallinto on päivittänyt ohjettaan puhelinpalvelunsa tunnistautumisesta.
Yleissääntönä on, että Verohallinnon puhelinpalveluun soitettaessa on hyvä tunnistautua etukäteen. Tunnistautuminen onnistuu OmaVerossa samalla, kun jonottaa palvelunumeroon. Näin aikaa ei mene puhelun aikana tunnistautumiseen, vaan tiedot näkyvät virkailijalle heti ja palvelua saa nopeammin.
Lisätietoa Verohallinnon puhelinpalvelusta löydät esimerkiksi tästä Kanavan kirjoituksesta.
Tunnistaudu OmaVerossa myös, kun asioit puhelimitse asiakkaan puolesta
Kun kirjanpitäjä haluaa asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta, on myös hyvä tunnistautua puhelinpalveluun OmaVeron kautta. Virkailija tarkistaa puhelun aikana, että soittajalla on valtuus asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointia.
Tilanteissa, joissa henkilö on valtuuttanut yrityksen ja yritys on edelleen valtuuttanut työntekijänsä (esimerkiksi tilitoimisto kirjanpitäjän), tunnistautuminen tapahtuu vasta palvelupuhelun aikana. Tällöin virkailijan täytyy tarkistaa asiointioikeus siten, että kirjanpitäjä kirjautuu puhelun aikana OmaVeroon ja valitsee sen asiakkaan, jonka asioita hän haluaa hoitaa.
Tällaisessa henkilö–yritys–henkilö-valtuutusketjussa tunnistautumista ei siis valitettavasti voi tehdä etukäteen.
Miten tunnistaudun OmaVerossa?
Verohallinto ohjeistaa tunnistautumaan OmaVerossa seuraavasti:
OmaVerossa voit tilata koodin, jonka avulla tunnistaudut puhelinpalveluumme samalla kun jonotat palvelunumeroon.
- Kun olet kirjautunut OmaVeroon, valitse välilehti Yhteydenpito.
- Valitse kohdasta Tunnistautuminen puhelinpalveluun linkki Siirry puhelinpalveluun tunnistautumiseen.
- Valitse painike Valitse painike Tilaa koodi puhelinpalvelua varten.
- Ilmoita puhelinnumerosi ja lähetä tiedot.
- Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa tunnin ajan. Samalta sivulta saat myös Verohallinnon palvelunumerot. Voit näppäillä koodin puhelimella, kun jonotat palvelunumeroon. Saat jonotiedotteesta tähän ohjeita. Voit tarvittaessa tehdä uuden koodin painikkeella Tilaa uusi koodi.
Jos jätät takaisinsoittopyynnön, tunnistautuminen ei ole enää voimassa, kun virkailija soittaa takaisin. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on uusi puhelu.
Voit lukea lisää Verohallinnon tammikuussa päivitetyltä ohjesivulta.