Kaupparekisterilain kokonais­uudistus etenee

Kaupparekisterilain kokonaisuudistus etenee eduskunnassa. Uudistuksen myötä yksityisten elinkeinonharjoittajien ilmoitusvelvollisuus kaupparekisteriin loppuisi pääosin.

Voimassa olevan kaupparekisterilain mukaan yksityisen elinkeinonharjoittajan on tehtävä perusilmoitus kaupparekisteriin sen mukaisesti kuin elinkeinolaissa säädetään. Jatkossa yksityinen elinkeinoharjoittaja olisi velvollinen rekisteröitymään kaupparekisteriin vain, jos elinkeinonharjoittajan olisi kirjanpitolain nojalla ilmoitettava tilinpäätös rekisteröitäväksi.

Lakimuutos ei vaikuttaisi yksityisen elinkeinonharjoittajan velvollisuuteen ilmoittautua Verohallinnon ylläpitämiin rekistereihin.

Lakimuutoksella ehdotetaan myös, että sähköinen kaupparekisteriasiointi olisi vuoden 2026 alusta velvoittavaa kaikilta muilta toimintamuodoilta paitsi yksityisiltä elinkeinonharjoittajilta, yhdistyksiltä ja säätiöiltä. Sähköisellä asioinnilla pyritään vauhdittamaan kaupparekisterimerkintöjen automatisointia vastuuhenkilöiden osalta.

Lait tulevat pääosin voimaan 1. tammikuuta 2023.

PRH: Yksityisen elinkeinonharjoittajan (toiminimiyrittäjän) perustamisilmoitus

Kaupparekisterilain kokonaisuudistus etenee

1 viestiä
Jussi Uotila 28.10.2022 14:07

Siis toiminimiyrittäjä olisi kyllä verottajan rekistereissä mutei Kaupprekisterissä? Eli sillä ei olisi y-tunnusta? henkilötunnuksella siis? Sumi.fi tunnistutumiseiin yms. vähän lisähaasteita.

Vai mitä tuo tarkottaisi käytännössä?

1. Markku Ojala

Hyvä kommentti Jussi Uotila. Vaikka kaupparekisterimerkinnästä pääosin luovuttaisiinkin, niin yritys- ja yhteisötietojärjestelmään ja Verohallinnon rekistereihin toiminimiyritykset viedään ja ne saavat myös y-tunnuksen. Kaupparekisteriin merkittyjen tietojen julkisuus totetuu vastaisuudessa näin ytj.fi-palvelun avulla. Toiminimeä yrittäjä ei voi rekisteröidä kuin kaupparekisteriin, joten yrittäjälle annetaan mahdollisuus tehdä kaupparekisteri-ilmoitus, vaikka hänellä ei olisi siihen velvollisuutta. Näin yrittäjä voisi saada yrityksen nimelle suojaa. Näyttäisi siltä, että tietojen julkisuus säilyy pitkälti samana ja tmi-yrittäjät saavat myös y-tunnuksen, kuten aiemminkin, vaikka kaupparekisteriin tmi-yrityksiä ei enää rekisteröitäisikään.

Osallistu keskusteluun