Kaupparekisterilain kokonaisuudistus etenee

1 viestiä
Jussi Uotila 28.10.2022 14:07

Siis toiminimiyrittäjä olisi kyllä verottajan rekistereissä mutei Kaupprekisterissä? Eli sillä ei olisi y-tunnusta? henkilötunnuksella siis? Sumi.fi tunnistutumiseiin yms. vähän lisähaasteita.

Vai mitä tuo tarkottaisi käytännössä?

Notify of
Rivipalaute
Katso kaikki vastaukset
<a href="https://taloushallintoliitto.fi/author/1310/">Markku Ojala</a>
7.11.2022 16:33

Hyvä kommentti Jussi Uotila. Vaikka kaupparekisterimerkinnästä pääosin luovuttaisiinkin, niin yritys- ja yhteisötietojärjestelmään ja Verohallinnon rekistereihin toiminimiyritykset viedään ja ne saavat myös y-tunnuksen. Kaupparekisteriin merkittyjen tietojen julkisuus totetuu vastaisuudessa näin ytj.fi-palvelun avulla. Toiminimeä yrittäjä ei voi rekisteröidä kuin kaupparekisteriin, joten yrittäjälle annetaan mahdollisuus tehdä kaupparekisteri-ilmoitus, vaikka hänellä ei olisi siihen velvollisuutta. Näin yrittäjä voisi saada yrityksen nimelle suojaa. Näyttäisi siltä, että tietojen julkisuus säilyy pitkälti samana ja tmi-yrittäjät saavat myös y-tunnuksen, kuten aiemminkin, vaikka kaupparekisteriin tmi-yrityksiä ei enää rekisteröitäisikään.