Hel­sin­ki­läi­nen ti­li­toi­mis­to sai 3 000 euron ri­ke­mak­sun ra­han­pe­su­lain nou­dat­ta­mat­ta jät­tä­mi­ses­tä

Etelä-​Suomen alue­hal­lin­to­vi­ras­to on mää­rän­nyt 3 000 euron ri­ke­mak­sun hel­sin­ki­läi­sel­le ti­li­toi­mis­tol­le, koska toi­mis­to ei ha­keu­tu­nut re­kis­te­röi­tä­väk­si ra­han­pe­sun val­von­ta­re­kis­te­riin.

Ri­ke­mak­su mää­rät­tiin, koska il­moi­tus­vel­vol­li­nen ti­li­toi­mis­to ei ollut ha­keu­tu­nut ra­han­pe­sun val­von­ta­re­kis­te­riin. Etelä-​Suomen alue­hal­lin­to­vi­ras­to antoi ti­li­toi­mis­tol­le vuo­si­na 2021–2023 usei­ta ke­ho­tuk­sia re­kis­te­riin liit­ty­mi­ses­tä. Yri­tys ei rea­goi­nut ke­ho­tuk­siin eikä alue­hal­lin­to­vi­ras­ton lä­het­tä­miin sel­vi­tys­pyyn­töi­hin. Ti­li­toi­mis­ton olisi pi­tä­nyt ha­keu­tua re­kis­te­riin jo hei­nä­kuus­sa 2019, kun ra­han­pe­su­lain 5. luku tuli voi­maan.

Ti­li­toi­mis­to ha­keu­tui ra­han­pe­sun val­von­ta­re­kis­te­riin vasta 5. hel­mi­kuu­ta 2024, jol­loin valvonta-​asia ri­ke­mak­sun mää­rää­mi­sek­si oli jo vi­reil­lä. Alue­hal­lin­to­vi­ras­ton mu­kaan vaik­ka ri­ke­mak­sun koh­tee­na ollut puute on nyt kor­jat­tu, kyse ei ollut sel­lai­ses­ta oma-​aloitteisesta kor­jaa­viin toi­men­pi­tei­siin ryh­ty­mi­ses­tä vä­lit­tö­mäs­ti rik­ko­muk­sen ha­vait­se­mi­sen jäl­keen, että ri­ke­mak­su voi­tai­siin toi­mien pe­rus­teel­la jät­tää mää­rää­mät­tä. Ko­ko­nai­suu­te­na ar­vioi­den il­moi­tus­vel­vol­li­sen me­net­te­ly on ollut vä­lin­pi­tä­mä­tön­tä ja piit­taa­ma­ton­ta lain vel­voi­tet­ta koh­taan, mistä syys­tä ri­ke­mak­sun mää­rää­mi­nen on pe­rus­tel­tua.

Alue­hal­lin­to­vi­ras­ton pää­tös ei ole lain­voi­mai­nen. Il­moi­tus­vel­vol­li­sel­la on oi­keus va­lit­taa 7. hel­mi­kuu­ta 2024 an­ne­tus­ta pää­tök­ses­tä Hel­sin­gin hallinto-​oikeuteen 30 päi­vän ku­lues­sa siitä, kun se on saa­nut pää­tök­ses­tä tie­don. Voit tu­tus­tua pää­tök­seen tääl­lä.

AVI muis­tut­taa ha­keu­tu­mi­ses­ta ra­han­pe­su­lain val­von­ta­re­kis­te­riin

Ha­ke­mus val­von­ta­re­kis­te­riin mer­kit­se­mi­sek­si on teh­tä­vä 14 vuo­ro­kau­den ku­lues­sa siitä, kun il­moi­tus­vel­vol­li­nen tulee ra­han­pe­su­lain so­vel­ta­mi­sa­lan pii­riin.

Alue­hal­lin­to­vi­ras­to muis­tut­taa il­moi­tus­vel­vol­li­sia vel­voit­tees­ta ha­keu­tua alue­hal­lin­to­vi­ras­ton pi­tä­mään ra­han­pe­sun val­von­ta­re­kis­te­riin. Ha­keu­tu­mi­nen on ai­heel­lis­ta, jos il­moi­tus­vel­vol­li­nen ei kuulu jo jo­hon­kin muu­hun alue­hal­lin­to­vi­ras­ton re­kis­te­riin. Ha­ke­mus val­von­ta­re­kis­te­riin mer­kit­se­mi­sek­si on teh­tä­vä 14 vuo­ro­kau­den ku­lues­sa siitä, kun il­moi­tus­vel­vol­li­nen tulee ra­han­pe­su­lain so­vel­ta­mi­sa­lan pii­riin. Tois­tai­sek­si alue­hal­lin­to­vi­ras­to ei mää­rää ri­ke­mak­sua myö­häs­ty­neen ha­ke­muk­sen vuok­si niil­le, jotka ha­keu­tu­vat re­kis­te­riin oma-​aloitteisesti.

Etelä-​Suomen alue­hal­lin­to­vi­ras­to val­voo ra­han­pe­su­lain no­jal­la muun muas­sa liike-​ tai am­mat­ti­toi­min­ta­na kir­jan­pi­to­teh­tä­viä toi­mek­sian­nos­ta hoi­ta­via. Alue­hal­lin­to­vi­ras­to voi mää­rä­tä ra­han­pe­su­lain 8. lu­vus­sa tar­koi­te­tun hal­lin­nol­li­sen seu­raa­muk­sen sen val­vot­ta­vak­si sää­de­tyl­le il­moi­tus­vel­vol­li­sel­le, joka lai­min­lyö tai rik­koo ra­han­pe­su­lain vel­voit­tei­ta.

Muis­ta myös nämä

Re­kis­te­röi­ty­mis­vel­voi­te ra­han­pe­sun val­von­ta­re­kis­te­riin kos­kee kaik­kia alue­hal­lin­to­vi­ras­ton val­vo­mia toi­mi­joi­ta, jotka eivät ole jo jos­sain muus­sa alue­hal­lin­to­vi­ras­ton re­kis­te­ris­sä. Ti­lin­tar­kas­ta­jia re­kis­te­röi­ty­mis­vel­voi­te ei yleen­sä koske ellei ti­lin­tar­kas­ta­ja tar­joa pää­asial­li­ses­ti alue­hal­lin­to­vi­ras­ton val­vo­mia pal­ve­lui­ta. Muus­sa ta­pauk­ses­sa ti­lin­tar­kas­ta­jia val­voo yk­si­no­maan Patentti-​ ja re­kis­te­ri­hal­li­tus, eikä re­kis­te­röi­ty­mis­vel­voi­tet­ta alue­hal­lin­to­vi­ras­ton re­kis­te­riin ole.

Lue ai­hees­ta lisää Ka­na­val­ta

pep-poliittisesti-vaikutuvsvaltainen-henkilö-shakki
Po­liit­ti­ses­ti vai­ku­tus­val­tai­set hen­ki­löt (PEP) – miten ja ke­nel­tä tie­dot ke­rä­tään?
Po­liit­ti­ses­ti vai­ku­tus­val­tai­nen hen­ki­lö (PEP, englan­nik­si po­li­tical­ly exposed per­son) toi­mii mer­kit­tä­väs­sä jul­ki­ses­sa teh­tä­väs­sä. Ra­han­pe­su­la­kiin on kir­jat­tu te­hos­tet­tu tun­te­mis­vel­vol­li­suus, kun asia­kas tai edun­saa­ja on po­liit­ti­ses­ti vai­ku­tus­val­tai­nen hen­ki­lö. Lue ar­tik­ke­lis­ta, mitä tämä tar­koit­taa ti­li­toi­mis­to­jen kan­nal­ta.
Rahanpesulaki, asiakkaan tunnistaminen, rahanpesu
Ra­han­pe­su­lain edel­lyt­tä­mä asiak­kaan tun­nis­ta­mi­nen ja hen­ki­löl­li­syy­den to­den­ta­mi­nen päh­ki­nän­kuo­res­sa
Asiak­kaan tun­nis­ta­mi­nen ja hen­ki­löl­li­syy­den to­den­ta­mi­nen se­koi­te­taan usein ti­li­toi­mis­tois­sa. Kyse on oi­keas­taan kah­des­ta eri asias­ta. Tässä asia se­li­tet­ty­nä ly­hyes­ti ja yti­mek­kääs­ti.
Riskiarvio, rahanpesulaki
AVI huo­lis­saan: Val­tao­sa ti­li­toi­mis­tois­ta ei ole kos­kaan teh­nyt il­moi­tus­ta epäi­lyt­tä­väs­tä lii­ke­toi­mes­ta
Ris­kiar­vio on ti­li­toi­mis­ton tär­kein oma työ­ka­lu ra­han­pe­sun ja ter­ro­ris­min ra­hoit­ta­mi­sen es­tä­mi­seen ja toi­men­pi­tei­den oi­kean­lai­seen koh­den­ta­mi­seen. Lue Net­vi­sor KYC:n kump­pa­niar­tik­ke­li Ta­lous­hal­lin­to­lii­ton si­vuil­ta.
puhelu-asiakas
Vas­tuu asiak­kaan tun­te­mis­toi­mis­ta, kun ti­li­toi­mis­to toi­mii ali­hank­ki­ja­na osal­le asiak­kais­taan
Miten kir­jan­pi­tä­jän tai ti­li­toi­mis­ton tulee toi­mia täyt­tääk­seen ra­han­pe­su­lain vel­voit­teet, kun se tekee ta­lous­hal­lin­toa ali­hank­ki­ja­na? Entä sil­loin, kun ti­li­toi­mis­tol­la on sekä suo­ria asiak­kuuk­sia että pää­mie­hen asiak­kuuk­sia ali­hank­ki­ja­suh­tees­sa?